Läckert med havets läckerheter

Igår blev en ganska sen, men mycket, mycket trevlig kväll.

Vi åt middag på Pastis, i Gamla stan, med två vänner som vi inte sett på någon månad. Pastis är en liten restaurang med fransk meny som varierar efter säsong.

Till förrätt beställde jag tartar på sotad tonfisk. Den var god, men antagligen inte så god som den kunde ha varit om fisken hade varit av högre kvalitet.
Till huvudrätt blev det en halv moules frites. Musslorna doftade underbart och vitlöksmängden var precis lagom. Däremot var jag mindre förtjust i aiolin som smakade för mycket citron för min del.
Det blev även en halv efterrätt som jag delade med min väninna; en fantastiskt god creme brulée på riktig vaniljstång och med ett lagom tjockt lager av perfekt bränt socker.

Herrarna i sällskapet beställde kött som smakade bra, men jag tror att det är en restaurang som man ska gå till fiskens och skaldjurens skull. Både jag och min väninna var mycket nöjda med våra fisk/skaldjursrätter.

Gammal, men ny

Jag har gått tillbaka till Biotherms ansiktstvätt, men den jag använde förut, Biosource clarifying cleansing gel, finns inte kvar. Utan de har gjort en ny, Biosource hydra-source cleanser toning mousse. Jag har bara använt den ett par veckor än så länge.

Jag tyckte först att konsistensen var lite konstig, som lite fastare kräm. Antagligen beror det att den innehåller zink som ska vara mildare för huden. Man fuktar ansiktet och fingrarna, blandar om krämen i handflatan med de fuktiga fingrarna och därefter applicerar man krämen i ansiktet. Jag tycker att det är lite för många moment.

Men det vägs upp av den lena och fräscha känslan som den lämnar när man har sköljt av ansiktet. Jag tycker att den luktar fräscht och lagom starkt.

Biosource hydra-source cleanser toning mousse

Jag har en stor härlig tub att göra av med.

Nytränad

Idag började årets träning. Rutinen är fortfarande att träna på måndagar och torsdagar, men nu på morgnarna. Förhoppningsvis lyckas jag hålla mig till den nya rutinen. Egentligen behöver jag bara gå upp samma tid som väckarklockan ringde tidigare.

Jag hade inte tränat på över en månad så det fanns en anledning, och ursäkt, till att det gick så trögt. Som vanligt efter uppehåll är fortfarande höfterna lättast och dessutom rygg som brukar vara tungt annars. Alla övriga muskler lät mig veta att det var alltför länge sedan sist; det spände överallt.

Egentligen är jag inte heller helt frisk från influensaförkylningen. Jag hostar fortfarande lite. Det var några dagar nästan utan hosta, men sedan kom den tillbaka. Jag hoppas den ger med sig snart.

Vi skulle ju bara...

...möblera om vardagsrummet. Men, av någon anledning, tar det alltid mycket längre tid än man tänkt sig.

När vi flyttade omkring möblerna råkade vi glömma att dra ur antennsladden ur TV:n så "munstycket" slets loss från själva sladden. Hoppas att A kan laga den ikväll med tillgång till lite verktyg. Annars blir det att leva utan TV ett tag.
Vi upptäckte även att ett eluttag inte fungerade. Efter en stunds letande hittade A vad som var felet och lyckades med lite jobb åtgärda det.

Gårdagkvällens möbleringen är den tredje sedan vi flyttade in.

Första möbleringen fungerade bra, men skulle kanske inte göra det i framtiden. Fast nu när jag undrar jag om det faktiskt inte skulle fungera då också. Då stod soffan med ryggen mot badrummet och TV:n framför fönstret.

Andra möbleringen provade vi efter att vi gjort om vardagsrummet. Då stod soffan med ryggen mot rummet och den del som ska fungera som matsal. TV:n stod framför väggen mot grannen. Man var tvungen att gå runt hela soffan för att kunna sätta sig i den, vilket var lite opraktiskt.

Nu har vi ställt möblerna tvärtom mot den första möbleringen; soffans rygg mot fönstret och TV:n framför väggen till badrummet. Jag tycker att det ser lite konstigt ut, men det beror antagligen på att jag är ovan att se det så.
Nu ska vi nog prova denna möblering ett tag och se om det blir den slutgiltiga. Först då kan vi köpa ny soffa och nytt soffbord.

Projekt: Hallen

Efter dryga veckan hemma påbörjade vi nästa husprojekt. Hela hallen, dvs. ytan innan för dörren samt den inre och övre hallen ska göras om.

Vi började med att måla furutrappen trappan vit. Det krävdes två lager grundfärg och två lager av den "riktiga" färgen för att allt skulle vara täckt.
Vi målade inte de ytor som kommer att döljas av de nya trappsteg som vi ska sätta. Så just nu ser trappan lite lusitg ut; vit med furufläckar och den bruna nålfiltsmattan på trappstegen. Men de ytor som är målade är jättefina.

Efter att vi skruvat upp plankorna till räcket är nästa steg att riva vissa och delar av en vägg i rummet innanför ytterdörren så att en målare ska kunna tapetsera alla väggar.

Reflektioner efter Hongkong-/Japanresan

När vi mellanlandade på Helsingfors flygplats på väg till Hongkong upptäckte vi vilken liten flygplats det är. Vi hade fler timmar på oss och hade tänkt äta lite innan vi gick på planet närmare midnatt. Men att hitta en riktig restaurang som hade öppet visade sig svårare än trott. Före passkontrollen fanns två restauranger som hade stängt, en stängd pub och ett kafé som faktiskt var öppet. Vi beslutade oss för att gå igenom passkontrollen och där lyckades vi hitta en lite större servering som hade öppet.
När vi mellanlandade en fredag sen eftermiddag på väg tillbaka till Stockholm var det ganska mycket folk som skulle åka till olika destinationer, men flygplatsen hade inga sittplatser vid gaterna så de få sittplatser som fanns var ganska upptagna.
Däremot fanns det andra fördelar med att flyga med Finnair. Vår avresa var just i början av snökaoset i Europa och vi kom iväg utan några problem. Dessutom kunde vi åka hem till Bromma flygplats, vilket gjorde att hemresan från flygplatsen gick snabbare med taxi till föräldrarna och med bilen som stod parkerad där. Jag är ju van att ta mig hem från Arlanda när man har varit ute och rest så långt.

Jag är oerhört glad att jag fick möjlighet att träffa farmor eftersom hon var mycket skröpligare än för fyra år sedan. Jag tog de tillfällen som fanns att besöka henne. Jag inser att det högst sannolikt var sista gången jag träffade henne. Det är sådana saker man lär sig inse och leva med när man har äldre släktingar långt bort.

Tiden i Hongkong räckte inte riktigt till för att hinna äta allt som jag ville äta. Om jag vill hinna äta det jag saknar så måste nästa resa vara minst en och en halv vecka, men gärna två.

Egentligen köpte jag inte särskilt mycket under resan.
Mest nöjd är jag över inköpen av armringen i vitguld, Furla-handväskan och sommarjackan-/kappan. Armringen har jag haft på mig sedan samma kväll som jag kopte den och handväskan började jag använda redan dagen efter att den inhandlades och har använt den nästan varje dag. Jag har inte använt sommarjackan-/kappan än, så egentligen vet jag inte om jag är nöjd med den, men jag behövde en sommarjacka och jag tycker att den jag köpte är jättefin.
Jag är mest missnöjd över att jag inte lyckades köpa några gympaskor eftersom det är så billigt i Hongkong och jag behövde ett par "vardagsgympaskor". Jag provade två par och tittade i många affärer, så jag försökte verkligen. Även lite missnöjd över att jag inte lyckades köpa stora skålar för nudelsopp i Japan, men jag såg inga fina i affärerna. Däremot såg jag fina skålar på restaurangerna. Jag skulle behöva skålar eftersom jag just nu lånar mammas skålar.

Redan efter en vecka saknade jag Cookie, men då hade vi lämnat bort honom i två veckor. Mot resans slut saknade jag honom oerhört mycket och längtade tills jag skulle få hålla honom i famnen igen. Jag saknde även huset efter två veckor.
Det är en ovan känsla för mig; jag har aldrig längtat hem när jag reser. När vi fick Cookie kunde jag känna lite saknad och nu när vi har hus så är det kanske så att jag alltid kommer känna längtan hem när vi reser...

Jag hade tagit med mig tre böcker för resan. Men det blev inte mycket läsande under resan. Det var först under dagsresan till Hakone som jag hade tid att läsa. Jag började då med Aldrig fucka upp av Jens Lapidus, som jag har tänkt läsa länge. Under hemresan hann jag läsa mycket så när vi kom hem hade jag läst nästan halva boken. (Det är en tjock bok.)
Under förra året hann jag inte läsa en enda bok så jag är jääteglad att jag fick tid för det. Nu ska jag bara hitta tid att läsa ut den.

A och jag är oerhört vana att resa på längre eller kortare resor tillsammans, men att resa med sällskap som vänner gör vi också. Däremot är det annorlunda att resa med familjen och jag visste att det skulle bli påfrestande. Det var skönt att vi många gånger delade upp oss och jag tycker att resan gick bra trots en del slitningar.

En elefant i Japan

Redan före resan till Japan hade jag förstått att det skulle bli en liten kulturkrock att komma dit från Hongkong. Jag fick både känna mig som en klumpig elefant och en ouppfostrad barbar.

Det första som jag var var beredd på var att japaner pratar mycket tystlåtet och "finare" än bullriga kineser. Så jag var beredd på att försöka hejda högljutt prat och temperamentsyttringar.

I stället för att snyta sig, som anses ytterst ofint och bör göras privat, snörvlar japaner och torkar sig lite försiktigt under näsan med en näsduk. Det var lite svårt att anpassa sig till detta när man var förkyld.

Att inte kunna språket gjorde att jag kände mig enormt handikappad. De senaste årens resor har varit till länder där de talar engelska mer eller mindre obehindrat eller platser där jag själv behärskar det inhemska språket någorlunda. Men i Japan ville de nästan aldrig prata engelska, så det blev ganska svårt att kommunicera.

I Hongkong fick jag höra att jag såg så liten och ung ut. Ett par unga kvinnliga butiksexpediter trodde jag var studerande och blev väldigt förvånade när jag berättade att jag var gift.
Men i Japan kände jag mig inte alls särskilt liten. Många japanskor var lika långa eller till och med kortare än jag. Jag fick ju till och med köpte strumpbyxor i storlek M. Och alla rörde sig så mycket smidigare än jag. Jag som tycker att svenskar är klumpedunsar fick nu själv känna hur det var att känna sig osmidig.

Dag 11 - Mycket sista dagen

2011-01-06

Sista riktiga dagen i Tokyo före hemresan. Vi började dagen lite tidigare än vanligt för att försöka hinna med så mycket som möjligt.

Efter frukost på det sedvanliga kaféet åkte vi till Tsukiji, den s.k. fiskmarknaden. Vi gick inte upp i ottan för att gå på fiskauktionen. Jag vet inte heller om det nu var tillåtet för turister att gå på den. Vi gick runt och tittade på fiskstånden och andra stånd där de sålde allt möjligt. Jag köpte grönt te och några sojafat. Sojafaten kostade 10 kr styck så jag ångrar att jag inte köpte ett par till.

Fiskstånd på Tsukiji och lådor med olika innehåll till salu.

Efteråt åkte vi monorail över Odaiba, en konstgjord ö med bl.a. annorlunda arkitektur. Monorailen gick uppe i luften på pelare och vi fick både utsikt mot Tokyo och se mycket av Odaiba.

Första stationen på monorail-tåget och utsikt från Regsbågsbron.

Odaiba på andra sidan vattnet med Regnbågsbron till höger samt olika byggnader på Odaiba.

Hamnen i Tokyo samt olika byggnader på Odaiba.

Därefter åkte vi till Shinjuku och åt på en nyöppnad kaiten-sushi, en restaurang där sushin serveras på ett band framför dig och du plockar det du vill ha. Sushin är mycket färsk eftersom kockarna gör den direkt och ställer upp på bandet. Sushin var fantastiskt god; allt var färskt och oerhört fräsch. Både laxen och tonfisken smälte i munnen. Det enda var att jag var tvungen att lyfta på fisken för att undvika att få för mycket wasabi, pepparot.

Efter en lunch som alla var nöjda med åkte vi upp i båda tornen i Tokyo Metropolitan government building och fick en fantastisk utsikt över Tokyo. Samtidigt som det är en oerhört stor stad så är inte alla hus över 20 våningar som i Hongkong, vilket gjorde att man kunde se otroligt långt.

Tokyo Metropolitan government building.

Utsikt från södra tornet.

Två utsiktsbilder från södra tornet samt en bild från norra tornet.

Därefter delade vi upp oss. Pappa, A och jag åkte till Asakusa för att besöka Sensoji templet och shoppa på Nakamise street. Templet kändes inte så speciellt när man hade sett det utifrån tidigare och kanske för att vi sett så många tempel vid detta laget. På Nakamise streeet säljer de souvenirer och en hel del ätbara saker. Jag köpte ett paraply i papper.

Porten till Nakamise street, porten till Sensoji tempel och Sensoji tempels pagod.

Efteråt åkte vi till hotellet och började packa i väntan på övriga sällskapet. Sedan åt vi middag på en kinesisk restaurang i närheten av hotellet. På kvällen fortsatte packandet, men det var snabbt avklarat får vår del. Vi lånade även en våg i receptionen och alla verkade klara flygbolagets maxgräns.

Dag 10 - Naturupplevelser

2011-01-05

Vi började dagen tidigt eftersom vi skulle ta oss till Hakone, ca. 10 mil från Tokyo. Det visade sig bli många olika färdmedel och många byten under dagen för att ta oss dit vi ville. Först tog vi pendeltåg från Shinjuku till Odawara, där vi bytte till ett annat tåg till Hakone Yumoto, varifrån vi fick ta ett smalspårigt tåg till Gora. Där stannade vi lite längre för lunch innan vi tog bergbanan till Sounzan. Därifrån tog vi linbana till Owakudani där vi stannade för att ta bilder på Fuji som uppenbarade sig perfekt i det klara vädret, men det blåste mycket eftersom vi var 1 044 m över havet. Man kunde även titta på svavelhaltiga källor. Det rykte från marken och luktade starkt av ägg, och vattnet var vitgrönt.

Annorlunda lunchbord och utsikt från linbanan.

Utsikt mot svavelkällorna.

Vid svavelkällorna.

Utsikt mot Fuji.

Sedan fortsatte vi med en annan linbana till Togendai som ligger vid sjön Ashi. Vi stannade för lite fotografering och fika innan vi tog buss tillbaka till Hakone Yumoto. Därifrån tog vi minibuss till Tenzan Toji-kyo för att bada i Onsen, varma källor. Det var jätteskönt, men man blev lite yr och trött av alla ångor (och resor) så det blev  inte ett jättelångt avslappnat bad. Dessutom undrade vi om vi gjorde rätt hela tiden. Men nu i efterhand har jag läst att det inte finns särskilt många etikettregler för detta. Det enda är att man ska tvätta sig innan man går ner i badet, och det kan vara klokt att inte gå ner i det allra varmaste badet först. Jag avslutade med det, men tyckte ändå att det var så varmt så det kändes som jag brände mig.

Utsikt mot Ashi och ett fält med en särskild sorts gräs som är gul.

Efter badet tog vi buss tillbaka till Hakone Yumoto och därifrån tåg tillbaka till Shinjuku. Eftersom det nu var sent på kvällen var det bara pappa, A och jag som orkade gå på restaurang för en mindre middag. De andra tog en stående middag.

Det var en dag med många och långa resor, men det var det värt för de vackra och spännande naturupplevelserna.

Dag 9 - Kejsarpalats och...shopping

2011-01-04

Vi började dagen med en frukost på det vanliga kaféet i närheten av hotellet. Det märktes att det nu var vardag; många fler människor var i rörelse och det var även lite mer trafik på gatorna.

Efter frukosten promenerade vi till Imperial Palace; där man får besöka East gardens. Det var en solig och klar dag; lite friskt i luften, men varmt i solen. Det var en del att se trots att jag kan tänka mig att det skulle vara mycket vackrare på våren och sommaren.

Kejsarpalatset från andra sidan vallgraven, det höga fundamentet, utsiktplatsens fundament och utsikt från utsiktsplatsen.

Vaktstuga varifrån man hade utsikt ända till Fuji (innan alla höghusen byggdes), två bilder från parken samt ett tidigt blommande körsbärsträd.

Efteråt promenerade vi till Mitsokoshi, världens äldsta varuhus, och därefter mot Ginza. Jag köpte ett washi-ark, japanskt papper, med vilket jag tänkte klä in en av de återstående hattaskarna. Jag köpte även ett par strumpbyxor i storlek M/L (!) på Uniqlo, en japansk klädbutik.
Sedan begav sig A och systers sambo till Akihabara, ”elektronik-distriktet”, medan familjen återvände till hotellet och åt middag på hotellets japanska restaurang. Jag hade förväntat mig en underbar middag av bra råvaror och med hög kvalitet. Tyvärr blev jag besviken eftersom de hade en särskild nyårsmeny (som endast fanns på japanska) med bara ett fåtal rätter. Maten var okej, men antagligen inte anpassad för västerlänningar och portionerna var små. Tur att det inte var öppet kvällen före, A hade nog inte klarat av den maten...

Dag 8 - Oups, shopping igen

2011-01-03

Efter frukosten åkte vi till Shinjuku där föräldrarna köpte en kamera. Efteråt hade vi tänkt åka upp i tornet på Tokyo metropolitan government building, men det var stängt eftersom det var helgdag, så vi gick österut för att komma till Shinjuku gyoen national garden. På vägen både shoppade vi och åt lunch. Det blev första sushin för mig sedan vi anlänt till Japan, men tyvärr var det inte särskilt bra sushi.

När vi sedan kom fram till parken var även den stängd pga. helgdagen. Så vi fortsatte att shoppa i Shinjuku tills vi tröttnade. Då hade jag lyckats köpa lite kläder i alla fall. Föräldrarna, A och jag begav oss tillbaka till hotellet för att äta på den japanska restaurangen, men den hade tyvärr redan stängt så det blev samma restaurang som på nyårskvällen: helt okej mat med andra ord.

Dag 7 - Shopping för hela slanten

2011-01-02

Dagen före hade vi sett att ett kafé hade öppet så vi gick dit för att se hur deras frukost var. Det visade sig att den var god och mycket billigare än hotellets frukost samtidigt som man själv fick välja vad man ville ha. Så vi gick dit alla de resterande dagarna i Tokyo.

Efteråt åkte vi till Ikebukuro för att shoppa på Tobu och Seibu som är några av världens största varuhus. Vi började med Tobu där vi även åt lunch. Eftersom jag inte hittade något på Tobu (det mesta var dyra märkesprodukter) så gick jag till Lumine som låg i anslutning. Där hade de lite yngre mode och smink.

Vi åt lunch på en restaurang som tillverkade soba, en japansk nudel. I fönstret fick man se hur två lite äldre herrar skickligt förvandlade mjölet till nudlar. Deras händer såg ut att vara mjuka, antagligen på grund av jobbandet med degen.
Efter lunch fortsatte mamma och jag till Seibu medan övriga åkte till Yoyogi park. Jag köpte en handväska från Furla på rean. Jag är jättenöjd med inköpet även om jag tyckte att det var lite dyrt; den kommer ju att hålla länge.

Kl. 18 återförenades vi i Shibuya och gick till Tokyu hands, ett varuhus med allt möjligt. Jag köpte ett halsband av svart spinell, en halvädelsten. Jag har letat efter ett svart halsband både i Hongkong och Japan och till slut blev det detta vackra halsband. Vi köpte även en keramisk kökskniv och ätpinnar för nybörjare.
Sedan blev det god middag på ett gyozaställe (japanska dumplings) innan vi åkte hem.

Dag 6 - Lugn dag i Tokyo

2011-01-01
Nyårsdag och första riktiga dagen i Tokyo. Vi började med att gå ut och leta frukost runt hotellet eftersom hotellet endast erbjöd olika fasta menyer till lite för höga priser. Det mesta var stängt eftersom det var helgdag. Så det blev sandwich från en dygnet-runt-butik som vi tog med oss till hotellrummet.

Efter frukosten begav vi oss till Ueno park där vi spatserade och bl.a. tittade på Toshogu shrine. Efter att ha upptäckt att Kanei-ji tempel var stängt åkte vi till Asakusa för att besöka Senso-ji tempel, men det var ett par hundra meter tjock kö så det blev lite shopping i området i stället. Jag köpte sex japanska risskålar till rätt bra pris. (När jag kom hem till Sverige upptäckte jag i stället att jag hade fått åtta skålar till jättebra pris.)

Promenad i Ueno park, vissna lotus, tvåvåningspagod och brunnslock med körsbärsträd.

Toshogu shrine och the Flame of Hiroshima and Nagasaki.

Kanei-ji tempel och ingång till mausoleum.

Asahi bryggeri och port till Nakamise street där kön till Senso-ji tempel börjar.

Sedan åt vi middag på en koreansk restaurang som tyvärr inte var jättebra innan åkte tillbaka till hotellet.

Dag 5 - Tempel, shinkansen och nyår

2010-12-31
Pappa, A och jag steg upp tidigt för att hinna gå till Ginkaku-ji (Silvertemplet). Under natten hade det börjat snöa och vi hörde hur vinden ven utanför de tunna glasfönstrena. Mamma, syster och hennes sambo bestämde sig för att hoppa över templet och ta sovmorgon. Jag är glad att jag hittade orken att fullfölja strapatsen eftersom jag nu efter besöket tycker att Ginkaku-ji är ett av Kyotos finaste tempel. Efter 35 minuters promenad i kyla och snöfall fick vi se ett vackert tempel och en ljuvlig trädgård täckt av ett tunt lager snö.

På våg mot entrén till Ginkaku-ji, templet samt trädgården med grus som formats för att likna Fuji och vågor. (Syns säkert bättre när det inte ligger snö.)

På vägen tillbaka till guesthouset blev det en kort omväg till Kyoto handicraft center, men det blev tyvärr inga inköp.

Efter att ha hämtat resväskorna på guesthouset tog vi oss till tågstationen. Vi råkade dela upp oss under ditresan så det blev lite strul att hitta varandra igen på den stora statioen och när vi alla var samlade var det inte lång tid kvar tills avgång. Shinkansen var ett par minuter sen pga. snön och ankomsten till Tokyo var ca. 15 min sen. Under resan fick vi se Fuji, vilket var en otrolig syn.

Shinkansen och utsikt mot Fuji från tåget.

Väl på plats i Tokyo blev det taxi till hotellet, Grand arc Hanzomon, som verkligen kändes som ett lyxhotell efter de tre nätterna på guesthouset i Kyoto. Rummen är ganska små, men täcker det vi behöver.

Utsikt från hotellrummet.

Vi åt god middag på en av hotellets restauranger, restaurang Patio, och skålade för A:s trettionde födelsedag.

Efter att ha planerat följande dag begav vi oss ut på stan. Eftersom vi var tidiga till tolvslaget satte vi oss på en restaurang och åt dessert innan vi fortsatte mot Meiji jingu shrine. Människor, de flesta i vår ålder, strömmade till från alla håll. Ca. 200 000 människor brukar ringa in det nya året vid detta tempel. När vi kom in på tempelområdet hade det redan bildats en gigantisk kö. Vi förstod inte riktigt vad vi köade till, men vi rörde oss i långsam takt framåt. När klockan slog tolv stod vi mitt i kön med tillsammans med japaner och även utlänningar; inne i templet slog man på gonggongen, vilket visades på en storbildsskärm. Först ca. kl. 01.15 kom vi fram till templet där japaner kastade mynt in på gården och köpte amuletter i något av de många små stånden.

Jag tycker att år 2010 var ett bra år för oss; vi köpte vårt hus, vi firade vår första bröllopsdag och vi fortsatte göra spännande resor. Jag hoppas att år 2011 blir ett lika bra år; vi behöver inte köpa hus, men jag vill gärna att vi firar vår tvååriga bröllopsdag och fortsätter resa.

Dag 4 - Långpromenader i onödan

2010-12-30
Vi delade upp oss eftersom A och jag går och gör sevärdheterna i snabbare takt samt vill hinna med mer. Pappa valde att följa med oss.

Vi började med en promenad till det kejserliga palatset. Vi visste att den guidade turen började kl. 10 och att man var tvungen att ansöka om att få gå med den samt att man inte fick gå in i palatset om man inte gick med turen. Vi hade inte tänkt att gå med den guidade turen, men ändrade oss när vi kom dit. Palatset ligger i en gigantisk park, som för årstiden tyvärr inte hade mycket att visa. Det visade sig att palatset var stängt pga. helgdagarna.

En port till palatset och den finaste delen av parken.

Så det blev en längre promenad till Nijo-jo slott. Tyvärr var även detta var stängt.

Porten till Nijo-jo.

Efter en mycket lång promenad, med ett stopp för några bitar maki-zushi, kom vi till Ryoan-ji tempel, som är mest känd för sin stenträgård. Men även parken och dess damm var fina, och antagligen än vackrare en annan årstid.

Templet och stenträdgården.

Parken och dammen.

När vi var klara med Ryoan-ji regnade det ganska mycket så vi tog taxi till Kinkaku-ji tempel. Eftersom det var gråmulet syntes och lyste guldpaviljongen upp. Jag tycker att det var en exceptionell syn och jag lät mig hänföras. Det såg dock lite isolerat ut på sin ö.

Guldpaviljongen och parken.

Efteråt tog vi bussen mot centrum och gick till Nishi-honganji tempel. Jag tyckte att det var vackra tempelbyggnader, men tyvärr var stora delar av området avstängda och avspärrningsband satt uppsatta överallt.

Vallgravem utanför Nishi-honganji, templet och en port.

Vi gick mot Kyotos tågstation och åt tidig middag på en restaurang. Jag åt ett set med bl.a. underbar sashimi och god tempura. Efteråt väntade vi på mamma, syster och hennes sambo på tågstationen. När de kom köpte vi tågbiljetter till Tokyo för följande dag. Efteråt shoppade vi vid området kring stationen innan vi tog bussen hem.

Dag 3 - Tempel, tempel och åter tempel

2010-12-29
Efter att ha ätit den inköpta frukosten gick vi till Heian jingu shrine som ligger nära guesthouset. Efter lite fotografering gick vi vidare till Nanzen-ji tempel. Jag tyckte inte att det verkade finnas något att se där. Det fanns en akvedukt, men inte mycket mer. När jag sedan läste guideboken verkade det finnas saker att se där det var avstängt.

Porten till Heian jingu shrine.

Porten till Nanzen-ji och akveduktens pelare.

På vägen till nästa tempel blev det ett stopp på en mindre restaurang. Jag valde okonomiyaki, vissa kallar det japansk pizza eller pannkaka, jag skulle nog säga omelett. Det var gott, men jag tyckte inte om såsen, typ japansk worcestersås, som de penslat ovanpå.

Sedan gick vi till Chion-in tempel. Templets port och templets klocka är båda Japans största. Klockan väger 74 ton och det krävs 17 munkar för att få den att ringa. När vi besökte templet gjordes förberedelser för nyår då det rings i klockan. Efteråt delade vi upp oss; A och jag gick vidare själva medan övriga skulle ta sig fram i något långsammare tempo.

Porten till Chion-in och templets klocka.

Vi gick förbi Kodai-ji tempel och längs gatorna stod gamla trähus. På bottenvåningarna fanns butiker som sålde hantverk, souvenirer och ätbara saker. Det blev många stopp i butikerna och även en del inköp.

Kodai-ji tempel.

Sista templet för dagen var Kiyomizudera tempel. Ett storslaget tempel, där största tempelbyggnaden står på höga träpelare.

Porten till Kiyomizudera, templet och utsikt över Kyoto, pagoden och templet samt pagoden.

På vägen tillbaka till guesthouset stannade vi på en restaurang för middag. Jag valde en setmeny med gyoza och dumplings. Jättegott!

På kvällen flyttade syster och hennes sambo till rummet som vi alla sex skulle sova i sista natten. Så en natt fick vi tre rum, så som det var tänkt.

Dag 2 - Nara

2010-12-28
Vi började dagen med att leta ett kafé eftersom frukost inte ingick på vårt ryokan.
Efter frukosten gick vi mot Kofuku-ji tempel samtidigt som vi shoppade i centrala Nara. Dagen före hade vi gått förbi flera strumpbutiker. Jag tycker att det är rätt roligt med strumpor; ett av de roligaste klädesplaggen att shoppa faktist. Dessutom behöver jag nästan alltid nya strumpor.

Redan vid en liten gräsplätt bredvid en trafikerad väg såg vi de första rådjuren. Nara är känt för sina ca. 2 000 halvtama rådjur som strövar fritt. När vi kom till en lite större gräsplätt såg vi många fler av dem och vi köpte riskex i ett stånd för att mata dem med. Sedan såg vi rådjur vandra fritt nästan hela resten av dagen.

Rådjuren äter riskex som någon tappat en hel packe av.

Litet rådjur, litet rådjur med sin mamma och ett nyfiket rådjur.

Vi stannade en stund vid Kofuku-ji för att titta och ta bilder. Vi fick även in i The Kohfuku-ji national treasure hall.

Kofuku-ji tempel, femvåningspagoda och South octagonal hall.

Därefter gick vi till Todai-ji tempel, världens största tempel i trä. Inne i själva tempelbyggnaden satt en gigantisk Buddha-staty. På en av pelarna som höll upp byggnaden hade man gjort ett hål lika stort som Buddhans näsborre. Det anses vara lyckbringande att ta sig igenom detta hål. Jag ålade mig igenom med lite skjuts från pappa. Sedan köpte vi lite souvenirer i butiken.

Ingången till Todai-ji, tempelbyggnaden, Buddhastatyn och hålet spm symboliserar Buddhans näsborre.

Efteråt gick vi mot Kasuga taisha shrine. På vägen dit gick vi in i The garden of Kasuga taisha shrine. Men det var slöseri med pengar och tid eftersom det inte fanns särskilt mycket att se där denna årstid.

Många delar av Kasuga taisha shrine verkade stängda så det var inte särskilt mycket att se där heller. På vägen tillbaka till ryokan för att hämta vårt utcheckade baggage började det spöregna så vi stannade på ett kafé för fika.

Vägen mot Kasuga taisha shrine, rådjur som tittar fram mellan lyktorna och tempelområdet på Kasuga taisha shrine.

Sedan tog vi tåget till Kyoto. Väl framme i Kyoto hade våra taxichafförer svårt att hitta till det guesthouse som syster och hennes sambo bokat. När de släppt av oss visade det sig att det inte alls var långt ifrån.
När vi anmälde oss hos guesthouset visade det sig att de trott att vi bara var två personer, i stället för sex personer som bokat tre rum. Så första natten delade A och jag rum med syster och hennes sambo.

Guesthouset var en äldre, vanlig japansk villa. Det var kallt överallt utom sovrummen där man hade värmefläktar på. Ca. 20 personer bodde där samtidigt och delade på en herr- och en damdusch samt en toalett. Borsta tänderna fick man göra i en diskho utanför vårt rum. Och varmvatten fanns bara i duschen, så man fick tvätta ansiktet i iskallt vatten morgon och kväll.

Efter att det löst sig med rummen gick vi ut för att leta restaurang att äta middag på. Det enda som var öppet i närheten hade slut på mycket. Men till slut fick vi gott stekt ris med tempura.

På vägen hem letade vi upp en affär för att köpa lite frukost. Tillbaka på guesthouset fikade vi lite för att planera följande dag. Sedan var det bums i säng.

Dag 1 - Japanskt

2010-12-27
Dagen började tidigt för att ta oss vidare till Japan med byte i Pudong, Shanghai. Bytet gick lite osmidigt eftersom vi inte fick gå in i transfer area själva utan var tvugna att släppas in av flygbolagets personal. Antagligen dåliga rutiner på flygplatsen. De två flygningarna var på två timmar vardera och vi serverades mat på båda flygen.

När vi kom fram till Osaka, ca. kl. 16, tog vi bussen till Nara. Egentligen hade vi tänkt ta tåget, men det både kostade mer och krävde ett byte.

I Nara tog vi oss till ryokan, traditionellt japanskt boende, som vi fått hjälp med att boka. I ryokan sover man på futon (madrass) på tatamimatta (vävd gräsmatta) på golvet. Eftersom vi bara hade två rum delade jag rum med mamma och syster medan herrarna fick dela rum.

Vårt sovrum i ryokan med futonerna utlagda.

Efter incheckningen letade vi restaurang och det blev en restaurang som hade tofu som specialitet. Det var en ganska "lustig" middag med tofu serverat på olika sätt, men även sashimi (rå fisk), tempura (friterad fisk, räkor eller grönsaker) och annat. Efter många små rätter och skålar var vi jättemätta och gick tillbaka till ryokan och dess bad. De hade en herr- och en damavdelning med stora "badkar"/liten bassäng. Eftersom det inte var så varmt inomhus var det skönt med ett varmt bad innan man gick och la sig i rummet med gasvärmaren.

Första brickorna av tofumåltiden.

Dag 8 - Natur vs. stad

2010-12-26
Vi hade tänkt köpa hem frukost på samma ställde som första morgonen i den lokala byn. Eftersom det var stängt blev det brunch i Yuen long, på ett ställe som serverade både nudlar och mackor. För mig blev det risnudlar med inlagda grönsaker.

Efteråt stannade mamma och syster i Yuen long för att handla lite medan vi övriga tog bussen till Kadoorie farm som ligger inte alltför långt från huset och vid Hongkongs högsta berg, Tao mo shan. När vi köpte inträdesbiljetterna skulle en guidad tur just börja så vi hakade på den. Vi åkte högt upp i berget med den lilla minibussen och fick se fantastiska vyer. Det kändes som en varm vårdag, men tyvärr var det inte mycket som blommade. Däremot fick vi se flera exotiska fruktträd som bar frukt. Dessutom tar Kadoorie farm hand om fåglar som skadats eller tagits i beslag av tullen. Vi fick se flera rovfåglar, ugglor och papegojor. När vi vandrat klart väntade vi på att mamma och syster skulle återvända från sin guidade tur som börjat senare.

Ett av bergen vi var uppe på och ingång till kort naturstig.

Före detta teodlingar på bergssidan samt utsikt mot Yuen long (höghusen) och Kowloon (höghusen till höger).

En slags ormbunke, en slags fikon och papayaträd med frukt.

Efteråt åkte vi till Kowloon med byte och wontonlunch i Tai wo. Vi hade tänkt besöka International commerce center som vi trodde att man skulle få åka upp i för att få utsikt över Hongkong, men de öppnar inte förrän i mars 2011. Dåligt framtagen information av syster.

International commerce center.

I stället blev det shopping på Temple street och Nathan road innan det blev middag där vi som vanligt delade olika rätter. Sedan åkte vi hem för att packa.

Dag 7 - Tempel, shopping och släkt

2010-12-25
Återigen började vi med brunch i Yuen long. Denna dag åt vi dim sum.

Innan vi tog bussen till Sha tin passade jag på att köpa två par byxor på Giordano för HKD 280 (ca. SEK 250). Jag hade provat några dagar tidigare och letat efter färgerna och min storlek i flera butiker.

Väl framme i Sha tin råkade vi först hamna i ett tempelliknande område som används som urnsättningsplats. Först efter att ha frågat en vakt hittade vi Ten thousand Buddhas monastery. Längs hela den smala vägen upp till toppen satt Buddha-statyer på vardera sidan om vägen. Efter en bra bits promenad kom vi fram till tempelbyggnaderna och en liten pagod som man kunde gå in i. Inuti den största tempelbyggnaden satt små Buddha-figurer på var rummets alla väggar.

Entrén till urnsättningsplatsen, vägen till Ten thousand Buddhas monastery samt dess pagod.

I detta område såg vi även vilda apor. Det var märkvärdigt eftersom jag aldrig tidigare sett vilda apor i Hongkong.

Apor vid Ten thousand Buddhas monastery.

Efter tempelbesöket blev det shopping i Sha tin som har flera stora köpcentrum. Jag hittade en jättefin sommarjacka/-kappa, men den var inte särskilt billig.

Efter shoppingen åt vi god middag med tre av kusinerna som bor i Hongkong. A fick beröm för skicklighet med ätpinnarna, stolt! Det var jättetrevligt att träffa dem igen, trots att vi inte har så god kontakt annars.
Sist jag var i Hongkong var mitt kusinbarn nyfött och nu hade hon hunnit bli fyra år. Hon är otroligt söt och inte jätteblyg. Vi fick även träffa hennes lillebror på ca. 8 månader.