Mot år 2012

I morgon kväll blir det nyårsfirande hemma med några goda vänner. Vi ska laga middag så vi kommer säkert att ha en del att stå i under hela morgondagen.

Det ska bli trevligt att umgås med kära vänner.

Underbara jul

Jag har haft en underbar jul med A och hans familj och släkt.
Det var en del stress vissa dagar för att hinna med allt och hinna träffa alla, men det var även några dagar med lugn och avkoppling.
Det var även en del mys, en del spel och tv - så mycket umgänge med de som vi inte träffar så mycket under resten av året.

En mysig jul och skön ledighet är till ända. Jag är tacksam för denna och kommande korta arbetsvecka och ser fram emot nästa resa/ledighet/umgängestillfälle.

Men nästa jul firas nog i Stockholm eftersom A har beredskap. Så då kan vi inte lämna närområdet...

Mot julen

Då är väskan med julklappar packad och står i bilen utanför A:s jobb, Cookie är hos mamma och det är bara timmar kvar tills jag tar bussen till A:s jobb. Vi borde ha alldeles lagom tid att köra till Arlanda för att hinna med allt innan vi går på planet. Då ska jag lämna allt bakom mig och bara ha en mysig och härlig tid framför mig.

Mot förändring

Ibland upptäcker jag osympatiska egenskaper hos mina föräldrar. Det har hänt mig att antal gånger under de senaste åren.

Dessutom har jag upptäckt en del av dessa egenskaper hos mig själv, vilket brukar vara en otrevlig överraskning. Men medvetenheten om dem gör att man kan förändra sig, eller hur?

Ny Sälenresa?

Redan i oktober ansökte vi om ledighet för en vecka i början av nästa år för att åka skidor och fick det beviljat. Det var någon månad innan vi åkte till Dubai, haha. Det är nog så att vi vill resa mycket och ha resor att se fram emot hela tiden:-)

Nu blev det så att vårt resesällskap och initiativtagare till skidresan inte kunde komma ifrån denna vecka. Andra kompisar har inte heller möjlighet den veckan. Så just nu ser det ut som det bara blir A och jag. För mig gör det inget eftersom man inte behöver anpassa sig efter andra.

Jag kommer inte kunna tillbringa hela dagarna varje dag i en vecka i backen så då kan man ligga uppkrupen i soffan med en bok eller kanske raklång i bastun...

Vi har inte bokat boende ännu, men har titta på lite olika alternativ. Förmodligen blir det Sälen och förhoppningsvis blir det bokat nu i dagarna.

Tjugoårsåldern snart över...

Jag har med lite vemod insett att jag inte har så mycket kvar av tjugoårsåldern. Om dryga ett och ett halvt år har jag passerat trettioårsstrecket.

På något sätt känns det som om dessa tio år passerade ganska snabbt. (Jag vet, folk säger att åren går ännu fortare när man blir äldre, så jag vill inte tänka på hur fort trettioårsåldern kommer att gå.)

När jag tänker efter har jag faktiskt ändå hunnit göra mycket under mina åtta och ett halvt år i tjugoårsåldern. Jag har studerat utomlands, tagit magisterexamen, träffat den jag vill leva med och gift mig med honom, flyttat från och till Stockholm, "bott" i Beijing, rest en hel del, köpt hus, påbörjat och avslutat flera anställningar. Dessutom har jag ytterligare ett och ett halvt år på mig att göra saker.

Så under trettioårsåldern kommer jag säkert att hinna göra massa saker, men förmodligen blir det en hel del annat.

Ingen julträning

I måndags var jag på terminens sista träningspass. I torsdags hann jag inte gå på passet på grund av jobbet.

Eftersom träningen framöver går enligt julschema blir det ingen morgonträning för mig mer detta år.

Jag har funderat på att variera träningen lite nästa år, men vi får se hur det blir med det då.

Fler inlägg?

Jag har märkt att jag skriver få inlägg nuförtiden. Jag ber om ursäkt för det.

Det beror på dels tidsbrist, dels avsaknad av ämnen att skriva om. De två saker som upptar nästan all min tankeverksamhet vill/kan jag inte skriva om, men jag kanske kan avslöja några tankar längre fram.

Jag ska försöka bättra mig i alla fall. Jag får kanske skriva om mer triviala saker. Jag hoppas att ni står ut med det.

Inför jul

Om en vecka åker vi till Karlskrona. Det ska bli härligt och jag ser verkligen fram emot att komma bort från stan, stressen och måsten.

Men redan imorgon börjar julfirandet (om man nu kan kalla det så). Då blir det middag hos föräldrarna och klapputdelning, i alla fall från vår och systers sida.
Till middag har vi fått önska oss varsin rätt. (Vi delar på flera huvudrätter och har sällan för-, huvud- och efterrätt.) Jag som nästan inte alls lagar kantonesisk mat tycker att detta var en alldeles fantastisk idé. Tidigare år (när jag har "firat" hemma) har vi oftast fått hummer - inte helt fel det heller.

På söndag, fjärde advent, kommer kompisar över på glögg. Vi gjorde ju julgodis förra helgen som vi ska bjuda på. Dessutom blir det både pepparkaks- och lussebullsbak i helgen. Jag hoppas att det blir lyckat!

Recension av Livet Deluxe

Nu har det gått ett tag sedan jag läste ut Livet deluxe av Jens Lapidus. Det kändes som om jag länge bar på bokens innehåll, men nu börjar det blekna. Så det är nog lika bra att jag skriver recensionen nu innan den helt bleknat bort.

Livet deluxe är den tredje boken i serien Stockholm noir. Vad jag minns så tyckte jag att den andra boken, Aldrig fucka upp, inte gjorde något större intryck på mig, men denna bok tänkte jag på under tiden efter att jag hade läst ut den.

Boken är knyter an till första boken, Snabba cash på ett mycket närmare sätt än Aldrig fucka upp som kändes lite mer fristående. I Livet deluxe får vi följa det från två nya perspektiv; två av berättarrösterna är Radovan Kranjics dotter, Natalie, och polisen Martin Hägerström, som båda har dykt upp i Snabba cash. Den tredje berättarrösten är Jorge som även var en av rösterna i första boken.

Det gick snabbare att komma in i denna bok eftersom man får veta hur det går för personerna från Snabba cash och jag kände mig mer intresserad av personerna i dessa böcker. Jag tyckte att boken var spännande och det hände kanske mer saker.

Juletider - pysseltider!

I går gjorde vi ischoklad och marsipantomtar. Det blev två satser ischoklad och ett kilo marsipan eftersom det ska räcka till både julfesten på A:s jobb och adventsglöggen hemma hos oss nästa söndag.

På kvällen klädde vi granen, en kungsgran som vi hade köpt på dagen. Det blev lite trängt i vardagsrummet, men vi ställde granen i ett hörn bredvid TV:n. Dessutom hade vi lite svårt att få granen att stå rakt, men efter många justeringar pekar toppen upp i alla fall. Trots att vi hängt upp alla julgranskulor och virat in alla girlanger ser granen fortfarande något tom ut, men det duger.

Vår klädda gran.

Nu är julkänslan något starkare, med doft av gran och snart även apelsiner med kryddnejlikor. Jag tror att jag främst tycker om julen för att det innebär pysseltider.

Asiatisk julbord...igen

I går var jag på julbord på East tillsammans med jobbet. Vi var även där förra året, men då hade jag inte börjat jobba på detta jobb än utan endast skrivit på anställningsavtal.

Maten på julbordet var lika bra som förra året så mer om det skriver jag inte mer om. Däremot blev jag något besviken på utbudet på dessertbordet. På restaurangens hemsida finns en meny på allt som serveras på julbordet, men bara ett par saker av det som skulle finnas på dessertbordet enligt menyn fanns. Det som fanns var givetvis också gott.

I år var det inte lika mycket kö och trängsel vid de olika borden och det var skönt. Med tanke på att vi bokade samma tid och nästan samma datum som förra året är det konstigt. När vi skulle gå var det dags för andra sittningen och det var mycket mer folk då.

Asiatisk brunch

I lördags var vi på brunch på Berns asiatiska tillsammans med två vänner. Det var en mycket fräsch brunchbuffé med ett stort utbud.

Det fanns ett sushi-/sashimibord med färsk lax- och tonfisksashimi. Bakom disken stod en kock som gjorde laxsushi och olika typer av makirullar så allt var verkligen färskt.
På bordet med kalla rätter fanns bland annat ostron, inkokt lax, japansk biff och olika asiatiska sallader.
På bordet med varma rätter fanns olika kött, dumplings och olika asiatiska grytor och woker.
Efterrättsbordet var fyllt med främst julgodis och julkakor.

Vid nästan alla rätter fanns det små skyltar med rättens namn och dess innehåll. Texten på skyltarna var tyvärr inte särskilt läsvänlig (både vad gäller typsnitt och teckenstorlek) så man var nästan alltid tvungen att ta upp skylten för att kunna läsa vad som stod på dem. Tyvärr saknades det information om hur kryddstarka rätterna var.

På deras hemsida finns en länk till vad de serverar. Det är säkert bra information till vegetarianer och de som har någon allergi. Men för oss som inte är/har det är det ett jättebra smakprov inför besöket, så att det vattnas i munnen.

Detta är ju verkligen min typ av mat; kanske inte julgodiset, men det slank ner en del sådant också. Jag älskade maten och önskade att man hade kunnat stanna där någon timme till (så att man kunde ta mer mat) och sedan gå dit varje helg. Men det är ganska dyrt, 355 kr per person exklusive dryck, så det blir tyvärr inte besök varje helg, men någon annan gång hoppas jag gå tillbaka.

Från Egypten till Sverige

2011-11-29

I går var vår sista dag i Dubai. Efter frukosten tog vi taxi till Wafi mall som ligger nära vårt hotell. Wafi mall har arkitektur och detaljer som egyptisk inspiration.

Foto taget utanför Wafi mall.

Vi trodde att vi utan problem skulle kunna tillbringa våra sista timmar där och göra oss av med alla dirham, men det visade sig att shoppinggallerian var mycket mindre än de vi tidigare besökt och bara hade ett fåtal intressanta butiker. Jag lyckades ändå köpa en body butter och en kofta.

Därefter blev det lunch på en mysig italiensk restaurang på pyramidens terrass (se bilden ovan) innan vi åkte tillbaka till hotellet och väntade på att bli upphämtade av bussen som skulle köra oss till flygplatsen. Det var samma flygplats som vi anlände till, Ras Al Khaimah och tyvärr inte Dubais flygplats som hade varit spännande att se. Vi lyckades göra oss av med det mesta av våra dirham på vin och alkohol på flygplatsen.

Rekord på rekord

2011-11-28

I morse började vi med frukost i den huvudrestaurangen. Utbudet var lite större här än i frukosten för affärsgästerna.

Efter frukosten åkte vi till Dubai mall, världens största shoppinggalleria, med 1 200 butiker. Vi började med att titta på det enorma akvariet som innehar Guinness världsrekord i världens största akrylpanel, 32,88 m bred x 8,3 m hög x 750 mm tjock. Akvariet täckte en hög bred vägg så det var en stor miljö för fiskar och hajar att simma omkring i.

Dubai akvarium.

Eftersom butikerna just hade öppnat kunde vi promenera omkring i lugn och ro utan att trängas med andra turister. Inne i gallerian finns en ett vattenfall, en isrink och en egen guldsouk. Jag köpte lite porslin och en tröja.

Vattenfall, isrink och guldsouk i Dubai mall.

Vid lunchtid var det dags för oss att åka upp i Burj Khalifa, världens högsta torn. Tornet är 828 m högt, men utsiktplatsen som vi fick åka upp till låg "bara" på 124 våningen, 452 m upp. Vi hade bokat biljett över en vecka sedan och för att få plats och en tid som man önskade behövdes det. Från utsiktsplatsen kunde man se Dubai i alla riktningar. Dessutom kunde man se ner på Dubai fountain.

Lysande modell av Burj Khalifa och tornet i verkligheten.

Utsikt från utsiktplatsen i Burj Khalifa: mot öknen och mot kusten.

Utsikt från Burj Khalifa: Dubai fountain.

Efter besöket i Burj Khalifa tog vi lite lunch innan vi tog taxi längst ut på Palm Jumeirah. Den konstgjorda ön vid kusten. Vi tog monorailen tillbaka till fastlandet och fick se Atlantis, stränderna på "plambladen" och Burj Al Arab.

Foto från monorail och Atlantis.

Stranden på ett palmblad och Burj Al Arab.

Därefter tog vi taxi till Mall of the Emirates som var världens största shoppinggalleria innan Dubai mall öppnades. I Mall of the Emirates finns en inomhusskidbacke. Jag köpte en mjölkkanna och lite kryddor.

Inomhusskidbacken i Mall of the Emirates.

Efteråt åkte vi tillbaka till Dubai mall eftersom vi inte hade gått på alla våningsplan och för att vi ville se när Dubai fountain under föreställning. Den sprutar då vatten till musiken som spelas. Jag köpte en pashminasjal och därefter åt vi middag på food courten högst upp innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Dubai fountain under föreställning och Burj Khalifa nattetid.

Jag är nu så trött i benen att jag har ont i både vader och i anklarna. Det är tur att det bara är en halv dag kvar i Dubai, men hade samtidigt gärna stannat några dagar till...

Från strand till öken

2011-11-26

Idag kunde vi ta en lugn morgon med frukost och packning av det sista innan vi skulle checka ut och åka buss till Dubai. Det kändes vemodigt att behöva lämna Ras Al Khaimah.

Bussen till Dubai gick smidigt och tog ungefär två timmar. Efter att ha checkat in på Mövenpick Bur Dubai tog vi en lunch på hotellets sportbar innan vi skulle hämtas av jeepen som skulle ta oss ut till öknen; vi hade tidigare i veckan bokat en jeepsafari.

Dubais skyline från bussen.

Vi kördes ut till öknen i Sharjahs emirat. Jeepen for upp och ner och svängde tvärt på sanddynerna. Jag blev illamående trots att jag hade tagit åksjukepiller före turen. Vi stannade två gånger för fotografering. Den sista gången stannade vi en längre stund och fick se hur solen gick ner ute i öknen. Därefter åkte vi in i ett ökenreservat i Dubais emirat och fick se både gaseller och antiloper. Vi stannade på arrangörens läger där man fick rida kamel, åka sandboard, röka vattenpipa och få hennatatuering. Vi serverades även god mat i lägret innan vi åkte tillbaka till hotellet. Då var det nästan kolsvart i öknen.

En kamelkalv i inhägnad på första stoppet i öknen.

Öken och öknen genom bilfönstret.

Jeepkaravan och jeep med fart på.

Solnedgång i öknen.

A testar sandboarding.

Religion, historia och shopping

2011-11-27

I morse åt vi frukost i den servering som är för affärsfolk. Vi har fått tillgång till den (och internet på rummet så att jag kan publicera inlägg) eftersom vi bor på det våningsplanet. Det var ganska litet utbud på frukosten så i morgon kommer vi att gå till huvudrestaurangen.

Efter frukosten tog vi en taxi till Jumeirah mosque, Dubais största moské. Där deltog vi på en intressant guidning med information om moskén och islam. Jag var tvungen att låna en heltäckande dräkt och huvudduk för att gå in i moskén. Jag trodde att det skulle räcka med täckta axlar och byxor/kjol över knäna.

Jumeirah mosque och dess insida.

Därefter tog vi en taxi till Dubai museum där vi fick veta mer om Dubais historia. Sedan tog vi en abra (båtbuss) till andra sidan och gick runt på kryddsouk och guldsouk.

Utanför Dubai museum och foto från abra.

När vi inte hittade någonstans att äta lunch tog vi en taxi till Deira city center, en stor shoppinggalleria. (Men imorgon kommer vi att få se än större shoppinggallerior.) Där åt vi på en libanesisk restaurang innan vi tittade i butikerna. Jag köpte en blus och vi köpte fina dadlar och kondenserad mjöl smaksatt med kardemumma. Inte så mycket inköpt på så många timmar, men vi får som sagt nya chanser imorgon.
Vi åt middag på food courten innan vi tog en taxi hem. Det känns välbehövligt med vila för benen trots att vi åkte taxi så mycket.