Första utvecklingssamtalet på skolan

Förra veckan hade B sitt första utvecklingssamtal på skolan. Det var A som gick med henne på det och B fick vara med den största delen av tiden.

Vi fick veta att det går bra för B och att läraren inte behöver använda tillsägelser. Hon är intresserad och duktig på både svenskan och matematiken. Eftersom B redan kan läsa ska läraren gå till biblioteket med henne för att låna en bok.

Läraren berättade även att B inte vill säga något förrän hon är 100 % säker på att hon vet svaret (hög igenkänningsfaktor för mig), men att hon då gärna säger det (till skillnad från mig som allra helst var tyst).

B kan leka med alla (det visste vi redan) och har inte någon särskild kompis (detta också).

Det är självklart roligt att höra att det går bra för B och att hon lär sig. Men viktigast är att hon trivs och tycker att det är roligt, vilket hon gör.

Syskonbråk

I början av höstterminen märkte A och jag att barnen bråkade mindre. Vi gissade att det berodde på att de fick vara ifrån varandra (efter sommarens intensiva sällskap).

Efter inte ens två veckor bråkade de lika mycket igen, men efter ett tag lugnade det ner sig till en hanterbar nivå.
De retar, provocerar och bråkar med varandra varje dag. Men de leker, diskuterar och pysslar även tillsammans.

När AA är ledsen kan hon vända sig till B för tröst (oftast när vi föräldrar har sagt ifrån). Jag tycker att det är fint att AA hyser sådan tillit till sin storasyster.

Första och kanske enda skolläkarbesöket

Idag följde jag med B på skolläkarbesök. Först vägdes och mättes B av skolsköterskan.

Sedan gick vi in till skolläkaren som frågade B om familjesituation, fritid, sömn, mat, m.m. Skolläkaren tyckte att B sov lite mindre än andra i hennes ålder, men sa också att sömnbehovet givetvis är personligt. 

Därefter undersöktes grov- och finmotorik med övningar och teckningar. Dessutom kontrollerades rygg, hjärta och lungor. Allt såg bra ut.

Skolläkaren visade B:s tillväxt med en graf för punkterna från sista besöket på BVC och dagens längd och vikt. B ligger ca. 0,7 standardavvikelser under medel för längd och en standardavvikelser under medel för vikt. Det är inte anmärkningsvärt med tanke på vi föräldrars kroppsbyggnad.

Besöket avslutades med en vaccination mot mässling, röda hund och påssjuka. B protesterade mot detta, men gick till slut med på att ta sprutan om hon fick en leksak, men var fortfarande motvillig. Vi fick veta att symptomen efter vaccinationen kan komma en vecka-10 dagar efteråt.

Detta är det enda skolläkarbesöket om inte skolsköterskan vid någon av kontrollerna, som sker vartannat år, skickar B vidare till skolläkare.

B kommer även att kontrollera syn och hörsel hos skolsköterskan vid något senare tillfälle detta år.

Första tappade tanden

När jag hämtade B från fritids i onsdags var hon ivrig att visa mig sin glugg i nedre tandraden. Hon hade med tungan vickat på tanden och upptäckte att hon kunde vicka den 90 grader. När hon upprepade det lossnade tanden.

Fritidspedagogen hade slagit in tanden i hushållspapper och knutit ett gult tygband till ett fint paket. B tyckte att det var tråkigt att kompisen inte var på fritids (på grund av höstlov) när hon tappade tanden.

B hade kommit fram till att hon skulle lägga tanden i ett glas med vatten eftersom tandfen vill ha rena tänder. I torsdags morse låg en tia i glaset bredvid sängen. B frågade sedan om vi lagt i den eftersom tandfen inte finns...
RSS 2.0