Hemma igen

Nu är vi åter i verkligheten och jobbar igen åtta timmar efter landningen. Jag känner mig seg i huvudet efter alldeles för få timmars sömn. Är dessutom stressad på grund av allt som måste göras: hämta Cookie hos mamma och pappa, handla frukost och mat, packa upp samt tvätta.

Sen är det en hel del annat som behöver göras: julpynta, inhandla gran, baka, pyssla...

Jag ska försöka uppdatera med fler inlägg om och bilder från resan och hemresan så snart jag kan.

Efter sol kommer shopping

2011-11-25

Efter tre dagar med sol och bad önskar jag att vi fick stanna här längre. Jag känner mig långt från utvilad, men det är självklart mer avkopplande än att jobba.
Vi har mest legat i solstolen och läst, men hunnit ta ett par sköna dopp i havet också. Jag har just hunnit läsa ut den ena boken som jag tog med mig och som jag även läste på planet, Livet deluxe av Jens Lapidus. (Inlägg med recension av boken kommer förhoppningsvis snart.)

Utsikt från svitbalkongen dag 3.
Det är klart man inte vill lämna stället.

Vädret har varit okej; strax under 30 grader skulle jag gissa. Det har varit mest sol med växlande molnighet, men det har varit bra för de stunder när solen sken var det otroligt varmt. Vinden har hela tiden fläktat så det har också bidragit till att man inte känt sig så varm. Ibland har jag till och med frusit i skuggan. Vi har fått några regndroppar på oss, men de har varit så få att vi kunnat ligga kvar på stranden då.

Igår år vi frukost på den restaurang som är avsedd för de gäster som bor i villorna. (Det är många villor.) Här var det lugnare än i huvudrestaurangen och serveringspersonalen mycket trevligare så vi gick dit för frukost i morse och kommer att gå dit även imorgon. Utbudet är något mindre än i huvudrestaurangen, men det är tillräckligt stort ändå.
Vi har ätit middag på de asiatiska och italienska restaurangerna (samt på huvudrestaurangen den första kvällen). Båda restaurangerna serverade mycket bra mat och hade mycket bra service. Det är samma personal som jobbar vid frukosten som vid middagen så jag undrar hur många timmar personalens arbetspass är.
Lunch har vi ätit på två strandbarer, men maten har fått knappt godkänt för min del och servicen har varit slö. Dessutom har det varit dyrt i förhållande till vad man fått, men det fungerar väl så på hotellens restauranger. Även middagarna har varit dyra, men det har varit mer förväntat.

Första natten trodde jag att jag skulle få svårt att somna när jag hörde vågorna slå utanför, men det har inte varit något problem. Att sängen varit mycket hårdare än sängen hemma har inte heller varit något problem. Däremot har vi inte lyckats ställa in luftkonditioneringen på den temperatur vi vill ha så vi har stängt av den på natten eftersom det varit kallt när vi lagt oss, men sen har jag vaknat på natten och tyckt att det varit varmt.

Igår kväll följde vi med den överfulla bussen till stadens största shoppingcentrum. Vi var lite nyfikna på hur det såg ut och vad som kunde finnas där, men redan efter 30 minuter tog vi en taxi hem. Det var mest smink-/parfym- och guldbutiker. Inget vi var intresserade av. Dessutom lär vi ju få mer än nog av shopping i Dubai.

Så imorgon bär det av till Dubai. Det känns lite tråkigt att lämna badorten redan eftersom jag gärna stannat för lite mer sol och bad, men jag ser fram emot att få se och uppleva Dubai.

Sol och mat

2011-11-23

Frukosten var en stor buffé med mycket att välja bland, men av någon anledning tar jag alltid samma som vanligt: bröd, yoghurt, frukt och någon smakbit av det tillagade. Tyvärr var dukningen lite sådär; vi saknade både skedar och glas. Dessutom tyckte jag att det saknades lite glada miner hos en del av personalen.

Efter frukosten la vi oss på varsin solstol på stranden i väntan på Solresors informationsmöte där vi fick information om hotellet, landet, staden, m.m. Efter informationsmötet promenerade vi längst bort på hotellområdet och tittade på menyerna till de två restaurangerna som ligger där, en asiatisk och en brasiliansk restaurang.

De två första bilderna: Utsikt från sviten.
Sista bilden: Utsikt utanför villan mot en del av hotellets strand.

Därefter la vi oss på stranden och gick inte därifrån förrän det var dags för en sen lunch som vi åt på en av strandbarerna. Det var inte ett stort utbud, men det var några lättare rätter att välja på. Efteråt gick vi tillbaka längs stranden till solstolarna där vi låg kvar tills solen hade gått ner bakom en byggnad.

Efter att ha duschat och gjort oss i ordning var det dags för middag som vi åt på den asiatiska restaurangen. Vi valde varsin makirulle (sushi); A valde en Californiaroll med lax, tonfisk och avokado ovanpå och jag valde en rulle med tempura på räkor, krabba, gurka och majonnäs. Det var gott, men jag blev lite förvånad när mitt fat anlände med en lång inbakad rulle på.

Mot sydligare breddgrader

2011-11-22

Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen och allt gick smidigt: långtidsparkeringen, väntan och bussfärden till terminalen, incheckningen och säkerhetskontrollen. Men sen upptäckte vi att flygbolaget var tidsoptimister. De ropade upp att det var några minuter kvar tills ombordstigning, men fick gå ombord efter ungefär femton minuter efter att vi informerats.
Vi lyfte femton minuter efter utsatt tid och meddelades att vi skulle flyga in den tiden, men vi landade även femton minuter efter utsatt tid.
Flygresan gick bra; det var bara några kortare turbulenser, någon ganska kraftig dock. Jag sov och läste under större delen av resan.
En halvtimme innan vi skulle landa informerades vi om detta, men vi landade 45 minuter efter meddelandet. Därefter fick vi vänta ganska länge innan bussen från flygplatsen avgick.

När bussen anlände till Hilton Resort and Spa i Ras Al Khaimah var det som om vi hade tagit oss in i en annan värld, en värld av Tusen och en natt. Hotellets lobby var enormt och levande pianomusik spelades när vi anlände. Hotellområdet är knappt två kilometer långt och här finns fyra restauranger, flera barer, spa, flera poolområden, vattensportsaktiviteter och några butiker.

Vi välkomnades med färskpressad juice och uppgraderades vid incheckningen från deluxerum med havsutsikt till en svit i en villa nära huvudbyggnaden. Då kändes det som om vi på nytt var på bröllopsresa. (När vi följande dag kom tillbaka till ett städat rum med blommor på sängen kändes det ännu mer som vi var på bröllopsresa.) Egentligen tycker jag att det är lite onödigt att ha svit med vardagsrum. Vi tillbringar sällan mycket tid på rummen under våra resor.

Villan som vi bodde i; vår svit var andra våningen till höger.
Sovrummet och vardagsrummet i sviten.

Säng med bröllopsresekänsla.

Efter att vi hade installerat oss på rummet åt vi middag på huvudrestaurangen. Det var buffé med ett ett mycket stort utbud av rätter-, några rätter hade mexikanskt tema. Allt var mycket gott och servicen var klanderfri däremot var det rätt dyrt.

Köket etapp 1 avslutad

Igår hann vi lägga golv i köket, nästan ända fram till bänkskåpen. Det blir lite konstigt med ett golv i tre olika färger: mörkbrunt som det nya golvet är, grått som de gamla golvet är och gult som platsmattan under har varit. Jag är glad att vi har sluppit ha det gula plastgolvet; det måste ha varit svårt att matcha.
I dag har A varit hemma och satt upp foder runt dörren och socklar där det har gått.

Köket före

Köket före vi gjorde om. Med köksluckor i björkfanér, golv i någon grå fanér och vita väggar med strukturtapeter.

Köket efter

Köket nu med vita övre köksluckor, mörkbrunt trägolv och ljusgrå tapeter.

Så nu är vi klara med köket den första i den första etappen. Nästa etapp blir att byta ut bänkskåpen, diskmaskin, spis/ugn och kakel. Vi vet inte riktigt när det blir av eftersom det är den kostsamma delen av köksrenoveringen.

Redo för Beach 2012 part 2?

I morse var jag på sista träningen före resan.
Det gick mycket lättare att komma upp ur sängen än vanligt och det beror väl på vetskapen om att det inte blir fler jobbmorgnar denna vecka. Dessutom gick även träningen lätt, men kanske tog jag inte i så mycket som jag kunde ha gjort.

Riktigt i form kan jag nog inte påstå att jag är. Bättre än så här borde jag ha kunnat prestera, men det får duga. Jag är nöjd.

Mot slutet av etapp 1 i köket

I torsdags kväll blev vi klara med tapetseringen. Det tog oss två kvällar, det vill säga cirka fyra timmar totalt.

Väl på plats såg tapeten mer grå än vit ut. Med nytt eluttag, ny strömbrytare och inga hål i tapeten kändes köket nytt och fräscht.

Igår satte vi upp foder runt fönstret och fönsterbrädan under.
Vi satte även upp lister i mellanrummen mellan skåp och väggar. Egentligen hade vi tänkt sätta hyllplan där, men de var för tjocka.

Nu återstår att ta bort och lägga golv och därefter spika fast foder runt dörren och socklar längs golvet.

Farsdagbrunch

I söndags var det fars dag. Vi firade pappa med en hemlagad brunch.

Syster hade gjort hoummus och egen färskostblandning, hon bakade scones och gräddade amerikanska pannkakor. Vi stekte ägg och bacon, gjorde fruktsallad och bakade äppelpaj. På bordet fanns även prosciutto, ruccola, rädisor, marmelad, hjortronsylt, grädde, olika sorters bröd.
Det fanns en hel del att välja på och jag blev ordentligt mätt.

På kvällen åkte vi och firade A:s pappa. Innan dess hann vi fika hemma hos vänner.

Up, up and away

Om en vecka är vi i Förenade Arabemiraten!

Socialt byggande?

I helgen har vi inte gjort särskilt mycket på huset utan mest ägnat oss åt sociala aktiviteter. Det måste man också ha tid för, men det känns inte som vi har behövt bortprioritera det på grund av husrenoveringen. Vi har ju inte bjudit hem folk när renoveringar pågått, men vi har nog tagit igen det när vi inte renoverat.

I torsdags kväll hann vi i alla fall måla de två köksväggarna som vi ska tapetsera framöver. Knappt en timme tog det att måla. Skönt att något av momenten kan gå snabbt!

Dessutom köpte vi golvet som vi ska lägga i köket: ett parkettgolv i valnöt. Med ljusa skåp och väggar behöver vi något som kontrasterar och ett mörkbrunt golv kommer nog att bli jättefint. Däremot kommer det nog inte vara så roligt att hålla rent i köket.

Längtan bort

Nu räknar vi ner till resan! Det ska bli underbart att få komma bort från Sverige och få lite sol och värme i stället.

Det är knappt två veckor kvar och det är så att man vill bli färdig med dessa dagar så att vi får åka någon gång. Det är det som får mig att överleva just nu.

Längtan bort är så stark.

Ge järnet

För en tid sedan tipsade en kollega mig om blutsaft som är ett järntillskott. Jag hade en väldigt trött period då jag var dödstrött på morgnarna och gäspade ofta under dagarna.

Egentligen borde jag nog ha testat blutsaft tidigare i mitt liv med tanke på att jag som ung ofta hade näsblod. Det kunde blöda under ganska lång tid så man kan ju undra hur mina järnvärden såg ut på den tiden.

Även A kände sig trött och var villig att testa.
Nu har vi tagit blutsaft i ett par eller några veckor. Jag har dock endast tagit något mer än barndosen. Tyvärr märker ingen av oss någon skillnad, men man kan ju också undra om vi hade varit ännu tröttare utan. Trötthetsperioden gick i alla fall över och nuförtiden är vi endast lika trötta som i normalfall.

Det har tagit fram tills nu att vänja sig vid smaken. A tycker att det smakar metalliskt medan jag tycker den har någon underlig eftersmak som påminner om lukten av kokt kött. Nuförtiden tycker jag inte att den har någon eftersmak och ägen A tycker att den smakar okej.

Köksväggar

I helgen fick vi äntligen ner alla tapeter i köket. Efter två veckors icke intensivt pillande och stånkande är väggarna tapetfria. Och överallt i huset hittar man små, små bitar tapeter: i trappan, i sovrummet, i klädkammaren... Men vi var så nöjda med vår insats att vi fick ledigt en helkväll igår.

I kväll satte vi upp wall cover på ena väggen. Rummet känns väldigt vitt just nu: med vita skåpsluckor på överskåpen och ljusa skåpsluckor i björkfanér på underskåpen, ljusgråa golv och kakel samt naturvit wall cover.
Tyvärr dröjer det innan vi får upp några tapeter. Först ska vi få upp wall cover på andra väggen och därefter måla den. Då kommer det att bli ett ännu vitare kök.
Däremellan ska man hinna få vardagen och livet att gå ihop också...

Mm...massage

Igår efter jobbet gick jag på en klassisk helkroppsmassage på Centralbadet. Jag kunde utnyttja ett presentkort som jag fått från jobbet.  Det var första gången jag fick en professionell klassisk massage.

När jag var yngre fick jag vid några enstaka tillfällen kinesiska massage, men jag vet inte hur mycket den skiljer sig från klassisk massage.

Jag har varit öm i kroppen, särskilt i nacke och axlar, den senaste tiden så det kändes skönt att få massage och ompyssling under femtio minuter. Något som förvånade mig var att det var så skönt och avslappnande att få händerna masserade.

Jag kände mig som en lättare människa på vägen hem, men redan på kvällen efter en timmes tapetrivande hade jag ont i axlarna igen. Så massagen kändes lite bortslösad. Dessutom hade jag ganska ont i axlarna i morse efter att ha sovit på sidan i natt.

Jag ska definitivt unna mig massage framöver, men det lär ju inte vara så ofta trots att det kanske behövs.

På väg mot jul

Vintern närmar sig med stormsteg. Första dagen av sista höstmånaden var igår.

I söndags ställde vi tillbaka klockan till normaltid och "fick" en extra timme. Det har resulterat i att det är mörkt när jag går från jobbet och kommer hem, men det är även lite ljusare på morgnarna när vi går upp, men snart är det mörkt då också.

Jag känner att julen närmar sig och ser fram emot den och det den medför: pyssel, pyntning och stämning.

I år kommer vi att pyssla mer än förra året eftersom vi då var bortresta ganska lång tid över jul och nyår. Idag har jag beställt fina och roliga pepparkaksformer från formina.se. Jag hoppas att vi även ska göra ischoklad. Däremot är jag inte så förtjust i att äta marspian, vilket A är, och det är ju så roligt att göra figurer av marsipan.

Några fina pepparkaksformar beställda från formina.se:

I år ska vi köpa en julgran; inte heller det hade vi förra året. Jag har redan köpt en snygg julgransmatta på Åhléns. Jag tycker det är så roligt att få dekorera granen med våra fina julgranskulor. Förra året tog jag fram dem trots att vi inte hade någon gran.

Däremot satte vi givetvis upp våra fina julstjärnor förra året. Det är så stämningsfullt att ha det släckt och endast en fin stjärna som lyser i fönstret, och ännu bättre är det om det snöar utanför fönstret.

Åh, vad jag längtar!
(Jag erkänner att jag har fallit för kommersialismen kring jul.)