En vecka utan störd nattsömn

Under en veckas semester på Cypern har A och jag fått sova oavbrutet fram till morgonen. B och AA har delat rum.

Däremot blev det ganska tidiga morgnar för dem då de, de första morgnarna, har väckt varandra och övriga dagar väckts av varandra. Eftersom teven inte fungerade som hemma behövde de tyvärr väcka oss varje morgon.

Vi lämnade tänt i badrummet så att B kunde gå upp och kissa utan att behöva tända. Sedan kunde hon gå tillbaka till sin säng och somna om. Även AA kunde somna om mitt i natten utan oss.

Vi föreslog att de ska dela sovrum även hemma, men det vill de inte. Tyvärr ser det alltså ut som vi får fortsätta med störd nattsömn.

Ettans första utvecklingssamtal

I måndags var jag på utvecklingssamtal med B. Det var tänkt att B skulle leda samtalet, men hon verkade tycka att det var så jobbigt att hon höll på att krypa upp i min famn. Varken läraren eller fritidspedagogen kände igen henne. Eftersom hon reagerade på det sättet antar jag att det blir en bra övning för henne att återkommande få öva på detta.

Personalen berättade att allt gick bra på lektionerna: att B ber om hjälp och frågar när hon inte kan, att hon samarbetar bra med sin bänkkamrat (en pojke som även gick i hennes förskoleklass), att hon gör det man ska och även hinner med det under lektionstid.

Jag bad läraren att hjälpa B att välja lagom svåra böcker i läxa eftersom hon ett par gånger kommit hem med böcker som hon tycker är för lätta, men som hon själv valt. Läraren skrev ned detta så förhoppningsvis kommer B tycka att läxan är mer givande framöver.

Jag fick även veta att B vill lära sig att skriva med små bokstäver och att hemspråksundervisningen äger rum på lunchrasten så hon missar inget av ordinarie lektionstid.

På rasterna brukar hon leka med en grupp flickor som gärna leker hinderbana och de brukar leka bra tillsammans.


Mer aktiviteter

Till skillnad från sin syster tycker B mycket om att gå på olika aktiviteter (och även när det händer saker). Hon vill gärna lära sig nya saker, testa nya aktiviteter och fortsätta de hon påbörjat.

För ett par veckor sedan fick hon testa på Shorinji kempo - en kampsport som hennes moster utövar. Fastän det var B:s första gång och de andra barnen utövat sporten mycket längre tyckte hon att det var roligt och ville fortsätta gå. Dock krockar tiden med hennes skridskoskola som började i helgen.

Det finns nog ingen aktivitet som vi föreslagit eller som hon testat på som hon inte vill gå på; dans, bamsegympa, simskola, skridskoskola, fotboll, Shorinji kempo. Dessutom finns det många nya aktiviteter som hon vill gå på; piano, gymnastik, ridning. Tyvärr finns det varken tid eller (föräldrars) ork för ytterligare aktiviteter just nu.

För tillfället går hon på fotboll och skridskoskola samt simskola halva terminerna (bortsett från denna termin då simhallen renoveras). Fotbollen och skridskoskolan går omlott över året så det är perfekt.

Jag tänker att hon skulle kunna få pianolektioner nästa läsår och att hon kan börja en ny aktivitet när hon lärt sig simma ordentligt.

RSS 2.0