Dag 5 och 6 - Shopping

Igår åkte vi till Yuen Long och åt dim sum till brunch. Sedan gick pappa, A och jag till frisören. 88 kr kostade klippning och tvätt med lite huvudmassage. Resultatet blev kanske inte det bästa; inget som syns dock, men det växer ju ut.
Sedan åkte vi buss till Sham Shui Po för att hälsa på farmor. Hon verkade lite förvirrad, men minns saker. Efteråt gick vi längs Nathan Road mot Jordan. Jag köpte en armring i vitt guld. Jag har tittat efter det sedan vi kom till Hongkong och hade egentligen tänkt mig en helt slät armring så länge den var rund i genomskärning. Det blev en armring som till formen är oval, men fortfarande rund i genomskärning och dessutom är den mönstrad så den reflekterar ljus lite mer "glittrigt". Jättenöjd!
På kvällen mötte vi upp med mamma, syster och hennes sambo för att äta middag på en restaurang som serverar vegetarisk mat. Efter maten gick vi längs Temple Street där det står stånd på båda sidorna av gatan och där allt möjligt säljs. Det är många turister, men även inhemska där.

Även idag började vi dagen i Yuen Long, idag för att äta nudelsoppa med wonton (kokta dumplongs) till brunch. Därefter tog vi bussen till Hongkongön, där vi gick på en "Hongkong-mässa" som mest hade ätbara saker. A och jag köpte lite glass att äta.
Sedan gick vi omkring på Hongkong; åt lite dim sum och jag köpte ett linne och ett par skor. Till middag åt vi wonton, gröt och stekta nudlar på en restaurang som rekommenderas i Michelin-guiden. Wonton och gröten var jättegoda medan de stekta nudlarna var okej. Sedan åkte vi hem och snart ska vi fika.

Dag 3 och 4 - Lekplats och lyxmiddag

I förrgår hade alla sovit dåligt utom A. Flera av oss sov bara några timmar medan mamma nästan inte sov alls. Mamma hade bestämt möte med en väninna i Tuen Mun för att göra Hongkong-ID. Pappa, A och jag åkte dit för att möta upp med dem. Syster och hennes sambo skulle försöka vila lite till innan de begav sig ut.
Efter lite mat och en liten runda i shopping i Tuen Mun åkte vi till Jordan och gick omkring en stund där innan vi åkte buss till Tsim Sha Tsui för att gå omkring där. Sedan väntade vi på att syster och hennes sambo skulle ansluta sig för att sedan dela upp oss igen. A och jag gick omkring och shoppade själva och åt nudelsoppa till middag i Tsim Sha Tsui innan vi begav oss hem. Jag la mig tidigt för att ta igen mig.

Utsikt vid Tsim sha Tsui.

Igår delade vi upp oss igen; pappa, A och jag åkte till Tsim Sha Tsui på morgonen och åt dim sum. Därefter gick vi omkring i området. Jag köpte ett par shorts.
Kl. 13 öppnade Hong Kong Science Museum som är gratis på onsdagar och som hade utställningar om kroppen, elektricitet, telekommunikation, säker arbetsmiljö, m.m. Det var jättemånga barn på museet och därmed hög ljudnivå. Jag tyckte att det kändes som vi var på en gigantisk lekplats; museet är fyra våningar högt och alla utställningar var lekbaserade.

Efteråt åkte vi till Tuen Mun som ligger ganska långt västerut i New Territories och som är nära gränsen till Kina. Där gick vi omkring i olika varuhus tills det var dags att ta taxi till restaurangen, Dragon Inn, där vi skulle äta middag. För första gången i Hongkong såg jag en kö till taxibilar. Lyckligtvis fungerade det, för annars hade vi nog aldrig fått någon taxi eftersom vi aldrig hade vunnit striden mot kineserna.
När vi kom fram till restaurangen satt de andra redan och väntade eftersom vi var sena. Det var morbror som bor i grannhuset här i Hongkong tillsammans med sin fru, moster och en kusin till mig, mammas svägerska samt resten av resesällskapet. Restaurangen finns i Michelinguiden och vi fick den lyxigaste fisk- och skaldjursmiddag man kan tänka sig; med gigantiska räkor, havsöra, kammussla, krabba. Maten var verkligen jättegod och är förmodligen den lyxigaste middag jag någonsin kommer att äta. Även A som inte alls var särskilt förtjust i fisk och skaldjur när jag först träffade honom, åt av allt och njöt. Också han förstod att detta inte var något hans skulle få äta igen.

Idag ska vi till Yuen Long för att äta dim sum. Därefter delar vi upp oss på samma sätt som igår. Pappa, jag och A ska klippa oss och sedan åka för att hälsa på farmor innan vi gör en ny shoppingrunda i Kowloon, kanske i Mong Kok igen och i Tsuen Wan.

Dag 2 - Tankar

Firandet i Sheung Shui var inte särskilt mycket att hänga i julgranen, trots att det bara sker vart tionde år; kanske för att det mesta händer kvällstid. Det hade byggts upp en stor scen under tak för detta tillfälle. Just när vi anlände satt ledare för olika områden i Hongkong på scenen och blev presenterade. Det hade satts upp olika altare både som skådespel och genuina för de som ville tända rökelse.
Det mest intressanta för mig var parken som vi gick igenom på väg till själva firandet. Där växte s.k. hongkongbauhinia (Bauhinia ×blakeana) vars vackra blomma är Hongkongs officiella symbol och som jag aldrig tidigare sett.

Parken.

Hongkongbauhinia: träd, blommor och Hongkongs flagga.

Framåt seneftermiddagen åkte vi (utom mamma) till Kowloon och farmors ålderdomshem i Sham Shui Po. Det var fyra år sedan jag träffa farmor och under dessa fyra år har hon hunnit åldras mycket. Då var hon relativt pigg och kunde gå; nu är hon mycket svag och bräcklig, och har mycket ont. Hon satt i en stol och talade med svag röst, men det märktes att hon var mycket glad att se pappa, oss och våra respektive.
Detta är med största sannolikhet sista veckan jag får träffa farmor och jag kommer därför att utnyttja varje tillfälle pappa besöker henne. Jag har ingen och har aldrig haft någon nära relation med farmor, men jag har alltid tyckt väldigt mycket om henne. När hon försvinner kommer det att kännas som att jag inte längre har någon anknytning till Hongkong längre.

Efter det lite längre besöket än vanligt hos farmor gick vi omkring på gatorna runt Sham Shui Po, där de har stånd uppställda längs gatorna. De säljer allt möjligt från kläder och tyger till elektronik och lampor. Jag gjorde mitt första inköp: ett fodral till min iPhone.

Dag 1 - På plats i Hongkong

Vi anlände till Hongkong igår eftermiddag och blev hämtade av en anställd till morbror eftersom morbror trodde att mamma inte skulle hitta då det var över 10 år sedan hon var i Hongkong. Vi blev skjutsade till morbrors hus som ligger utanför centrala Hongkong. Centrala Hongkong täcker egentligen ett enormt område både på Hongkong-ön och i Kowloon som ligger på fastlandet. När vi svängde av vägen, 20 meter från huset, frågade mamma var vi var.

Mig gör det inget att bo utanför centrala Hongkong eftersom det är oerhört nostalgiskt för mig att bo i detta hus då mamma, min syster och jag tillbringade delar av många somrar här tillsammans med kusiner, morbröder och mostrar.

Efter att vi tittat runt i området, som har förändrats mycket sedan jag var liten, hälsat på en annan morbror som bor i ett av grannhusen och installerat oss i våra rum åkte vi till centrala Yuen Long för middag. Eftersom det var kö till restaurangen gick vi omkring lite. Det var många människor som tittade på A och systers sambo, särskilt eftersom den senare är väldigt lång med kinesiska mått mätt. Det är inte heller särskilt vanligt med turister i dessa delar av Hongkong.

Efter att ha ätit oss mycket mätte fortsatte vi promenera och jag försökte känna igen mig, vilket jag till slut gjorde. Egentligen har inte mycket förändrats i Yuen Long. Det ser likadant ut utom att restauranger och butiker försvunnit och nya dykt upp. Efter att ha köpt lite frukt gick vi till minibussterminalen, men vår minibuss hade slutat åg så det blev vanlig dubbeldeckarbuss tillbaka.

Efter en natt med komatisk sömn, men många väckningar blir det frukost från lokala byn. Senare ska vi till Sheung Shui för att titta på någon slags firande och därefter ska vi hälsa på farmor.

Här i Hongkong kommer vi att ha tillgång till wifi så jag försöka uppdatera bloggen när jag har tid.

Snart bär det av

Taxin kommer snart och alla kollar det sista; om passen är med, etc.

Nu kommer det att bli glest mellan uppdateringarna om några alls. Jag har med mig den bärbara datorn så om jag har möjlighet kommer jag att publicera inlägg. Förhoppningsvis kommer jag ha tid att skriva lite under resans gång så att jag kan publicera i efterhand.

Vi ses nästa år!

Det ligger i generna

Det kanske inte är så konstigt att jag hade svårt att packa i söndags; ingen av mina föräldrar hade börjat packa när vi åt middag hos dem i onsdags. Och inte min syster heller. Det ligger helt enkelt i mina gener!
A var den enda som hade börjat packa, men det gick ju inte helt lätt för honom heller.

När jag frågade mamma om hon hade börjat packa svarade hon nej, men sa även att vi är annorlunda och inte packar så tidigt. Och det stämmer väl helt enkelt...? Jag har alltid före alla mina resor packat en dag före avresan.

A funderar på hur många skjortor han ska ta med sig. (Värt att påpeka: han inte brukar ha skjortor på sig till vardags.) Jag hade inte tänkt ta med mig några finkläder alls. Jag tror inte att det egentligen kommer finnas någon anledning att klä sig fint eftersom vi varken kommer att fira jul eller nyår på något särskilt sätt. Mamma tyckte att jag kunde köpa nytt om jag skulle behöva kläder i den kategorin. Det tycker jag är den bästa lösningen på problemet!

Tredje, och sista, julbordet

Igår var det så tredje och sista julbordet. Denna gång med nuvarande jobbet.

Eftersom vi är så många brukar festkommittén duka upp i en lång (och rätt bred) korridor på jobbet och ta in catering.
Till årets julbord hade vi delats in lag med olika årtionde som tema. Jag var med i laget med 70-tal som tema och var även en av de få som inte använt sig av någon utstyrsel. Jag tyckte att jag hade en bra ursäkt då jag haft så mycket att göra på sistone.

Vi började med champagne kl. 16.31, gick därefter över till glögg och lagtävling med frågesport och sång. Vi kom tvåa. Därefter satte vi oss till bords och drack vin/öl och några började nog på brännvinet i väntan på maten. Maten skulle ha kommit kl. 18, men kom inte förrän kl. 19.20.
Maten var okej; bättre än julbordet i tisdags, men som vanligt var det det kallskurna som var gott, fest inte lika gott som i tisdags. Köttbullarna och nougatpannacottan var rätt menlösa och vi fick inte heller någon skinka.

Efter maten var det dans och gemensam bar med övriga enheter. Men jag var tvungen att gå hem tidigt eftersom jag var tvungen att gå upp tidigt idag. Jag hoppas även på att få gå hem tidigt, men det är kanske för mycket begärt...?

Andra julbordet

Jag trodde att det skulle bli två julbord detta år, men det verkar som om det till och med blir tre julbord.

Igår var vi på A's kompis disputationsmiddag på restaurang Parabolen i Haninge. A gick på KTH tillsammans med honom så det var många vänner från den tiden som vi inte hade träffat på länge. Det var jättetrevlig middag.

Och till middag fick vi traditionellt svenskt julbord. Tyvärr var kvaliteten på de tillagade rätterna inte särskilt hög, men det kallskurna var mycket gott. Även skinkan var rätt tråkig. Jag åt mig mätt på den feta, röka laxen.

Ett julbord kvar, imorgon med jobbet.

Packproblem

Jag har tittat på långtidsprognoserna för Hongkong, Nara, Kyoto och Tokyo nu på sistone. Men inte hjälper det mig när jag ska packa. Hur packar man bäst när det är 20-21 grader ena veckan och 0-10 grader den övriga tiden?

Känner mig faktiskt lite stressad över att packa. Det brukar jag inte göra, så undrar lite vad det beror på.
Jag kanske helt enkelt ska sluta tänka på det och göra som jag brukar. Avsätta tid för packandet och sedan göra det grundligt under 30 min. 10 minuter mer än vanligt borde väl räcka?

Sista pulsen

Igår var jag och tränade för sista gången denna termin. Det var puls för sista gången, om inte för alltid så i alla fall för många månader framöver.

Det kändes lite vemodigt att göra passet en sista gång eftersom jag har lärt mig att älska passet. I början hade jag verkligen svårt för det; passet var jobbigt, men det berodde på att man hade fullt sjå med att hänga med i alla rörelser. Efter halva terminen satt rörelserna något sånär och jag kunde ta ut mig rejält på måndagseftermiddagarna.
Jag såg ofta fram emot passet. Antagligen bidrog även ledaren för passet till att jag tyckte om det så mycket. Hon har alltid varit jättebra; glad, energisk och med attityd.

Nu blir det ingen träning; varken motion eller styrka, på några veckor framöver. Jag ska inte tänka på hälsan bara på att äta gott och njuta.
Det ska bli intressant att se hur kroppen förändras och mycket jag går upp i vikt under tiden som vi är bortresta.

Katten borta, väskan framme

Igår körde vi till Norrtälje och lämnade Cookie till kattvakten. Det känns oerhört tomt i huset och jag saknar verkligen hans sällskap. Men kattvakten verkade otroligt kattkär och i behov av lite sällskap så vi tror att Cookie kommer att få det bra hos henne.

Vi undviker att packa resväskorna när Cookie är hemma eftersom han förstår att något är på gång då. I och för sig förstod han det ändå eftersom vi tog ner kattburen från vinden redan i lördags kväll. Han gick in i buren så fort vi ställde ner den på golvet och sedan väntade han på att vi skulle åka... Som tur var, insåg han att det inte var dags än.

Igår kväll tyckte A att det var dags att börja packa. Jag brukar aldrig packa så här långt före avresan eftersom det ofta bara tar 20-30 min för mig att packa. Däremot händer det att jag skriver en lista på saker som jag inte vill glömma.
Eftersom A började packa så gjorde även jag det, men det gick inte särskilt bra för det var inte mycket som hamnade i väskan. Däremot stod jag länge i klädkammaren och funderade på vad jag ville ta med mig, men jag blev inte särskilt mycket klokare.
Jag tror att jag väntar med packandet helt enkelt.

Helg i julfikats tema

I helgen blir det dels lussefika hemma hos oss, dels adventsglögg hemma hos en vän.

Eftersom vi inte hinner baka blir det köpebröd hos oss imorgon, men hos min kompis kanske jag får hembakat på söndag.

Egentligen var det vår plan att ha lussefikat på söndag, för då kanske vi hade kunnat baka något. Men A ska vara jultomte för sin lillebror då. Och ikväll är A på julbord så jag orkar inte baka alldeles ensam. Jag hoppas det räcker som ursäkt.

Det får bli hembakat en annan gång...

Första julbordet

Årets första julbord var tillsammans med min nya arbetsplats och ägde rum på East, en fin asiatisk restaurang.

Samma dag som jag skulle på julbordet publicerade Metro en artikel om att flera lyxrestauranger i Stockholm fått anmärkningar av Stockholms stads restauranginspektörer på deras julbord. Jag var lite orolig när jag läste artikeln, men East var åtminstone inte en av de restauranger som underkänts. Med rå fisk på julbordet hoppas man ju verkligen att de har koll på hanteringen.

För mig som inte är särskilt förtjust i det svenska julbordet passade East alldeles utmärkt.
Maten var fräsch och det var ett stort utbud på olika rätter. En del rätter var lite för kryddstarka för mig, men allt jag åt smakade mycket gott, även om det inte var spektakulärt välsmakande. Efteråt infann sig en skön mättnadskänsla eftersom det inte var mycket fet mat eller mat som "fyller ut" magen.

Jag fick även möjlighet att lära känna mina nya kollegor på ett mindre formellt sätt när vi umgicks under julmiddagen, vilket var jätteroligt och trevligt.

Säsongens andra lack

Under senhösten har jag suktat länge efter nagellacket, 04 Elegance mauve från MaxFactor som ingår i deras make-up-serie Max colour effect. Serien säljs endast på Kicks.

Jag har väntat med att slå till eftersom jag tycker att 59 kr för en miniflaska är lite väl tilltaget. När jag sedan upptäckte att de hade erbjudande på lacket, 39 kr, så var jag givetvis tvungen att köpa det. Och det råkade bli ännu ett lack, 01 Ivory. Guldlack kan man väl inte har för många av...?

04 Elegance mauve och 01 Ivory.

Igår filade jag naglarna korta och lackade jag naglarna med 04 Elegance mauve. Jag använde samma teori som vanligt - mörka lack på korta naglar. Men det visade sig att lacket inte var särskilt mörkt utan ganska neutralt. Så detta lack passar både långa och korta naglar, och vilken tid på året som helst.

Två lager Elegance mauve på naglarna.

Lacket torkade ganska fort och är ganska hållbart med två lager. Lacken "har en 'long-lasting' formula som inte flagnar", enligt Kicks hemsida.

Min bebis tas ifrån mig

Redan på söndag lämnar vi Cookie till kattvakten eftersom vi inte kunde få ihop våra tider nästa vecka.

Hur ska jag vara ifrån min bebis nästan en hel vecka innan vi åker? Och sedan ytterligare tre veckor?!? Åh, vad jag kommer att sakna honom!

Observatoriet

Igår åkte A och jag till Observatoriet i Stockholm. Jag har länge velat gå dit för att se utställningen "The world at night". Trots att det ligger nästan mitt i stan har jag aldrig varit på Observatoriet. Väl framme mötte A:s farmor upp.

"The World at night" är en utställningen med fotografier av natthimlen. Utställningen bestod av ett tjugotal bilder och en video med dessa bilder främst. Det var både vackra och häftiga bilder.

Alborzbergen i Iran under månsken med stjärnbilden Orion. Foto: Babak Tafreshi

Sedan följde vi en guidad visning av Observatoriet. Visningen var mycket intressant och trots att jag inte är särskilt intresserad av naturvetenskap och trots att guiden pratade mycket blev det aldrig tråkigt att lyssna på honom.
Observatoriet byggdes för Kungliga vetenskapsakademien, så visningen handlade främst om akademien. Men guiden berättade även om mätning av väder, astronomi, tidmätning, m.m. Innan visningen avslutades fick vi även gå upp i observationskupolen.

Ett besök på Observatoriet kan varmt rekommenderas.
Om du går vintertid, ta med ytterkläderna på visningen så att du kan följa med upp i observationskupolen eftersom det är kallt där.

Inför resan

Det har varit en del planerande för att få ihop det med kattvakt före vår resa, men helt har det inte löst sig än. Vi har hittat en kattvakt, däremot vet vi inte när vi ska lämna honom eftersom vi ska ända till Norrtälje. Men det löser sig nog...

Vi kommer att meddela grannen och be dem kolla till huset lite medan vi är borta.

Idag har jag köpt och tagit Dukoral, vaccin mot kolera och turistdiarré. Jag har verkligen svårt för smaken och bubblorna, men vad gör man inte för att få äta gott när man är i Hongkong. Att må lite dåligt över smaken i tio minuter för att kunna äta underbart gott i Hongkong är lätt taget.

Det var efter en resa till Tunisien som jag lärde mig att alltid ta Dukoral före resor som inte är till andra västländer. Och som sagt, för att äta gott lider jag gärna tio minuter.

Säsongens nya lack

För några veckor sedan köpte jag nagellacket Anett från Make up store. Det var tänkt att bli säsongens enda nya lack, så blev det inte... Nagellacket i sig är inte nytt utan endast nytt för mig.

Jag tycker att lacket var ganska svårmålat. Det var svårt att få lacket jämnt och det kan ha berott på att jag använde Nail food Scratch nails innan jag målade naglarna, men jag tycker inte att det ska påverka, särskilt inte då jag hade ett lager baslack under lacket.

Först lackade jag två lager, men efter en dag hade lacket skavts av en del på kanten, men även mitt på en nagel. Så dålig hållbarhet har jag aldrig varit med om med något nagellack.
Efter en dag lackade jag över med ett tredje lager och därefter överlack och därefter har det hållit jättebra.

Färgen däremot är jättefin; den passar bra i vintermörkret och livar upp lite till alla mörka kläder.

Anett Make up store och bild på naglarna med två samt tre lager lack.

Dumplingskunskap

Dumplings är degknyten med fyllning.
Många länder har sin egen typ av dumplings. Någon har jämfört dumplings med piroger eller svenska kroppkakor. Själv skulle jag nog vilja säga att det är ganska stor skillnad även om det finns någon likhet.

Degen är gjord av mjöl och vatten, men även ägg kan ingå. Degen "kavlas" ut till små plattor som kan vara olika tjocka.

Fyllningen kan göras av i princip vad som helst. Asiatiska dumplings innehåller ofta fläsk, grönsaker och någon smaksättare som ingefära eller lök (sallads- eller purjolök).

Dumplings kan tillagas på olika sätt. Den kan kokas, stekas, friteras, ångkokas eller stekas på undersidan och ångkokas på ovansidan (s.k. potstickers).

Ofta serveras dumplings med någon typ av sås att doppa i: fisksås, sojasås, kinesiska vinäger eller någon stark sås. Kokt dumplings kan även serveras i buljong, men kan ändå serveras med sås.

Ännu ett dumplingställe

I dag hade jag bestämt lunch på Potstickers dumpling bar, som öppnade 22 november på Regeringgatan 71, med de två tjejkompisarna som jag var på tjejmiddag med för två veckor sedan.

Det var gott. Egentligen är det nästan alltid det, utom då det är riktigt dåligt, för det finns få alternativ i Sverige. Däremot tycker jag att det var rätt dyrt. För mig blev det en lunchspecial med åtta ångkokta dumplings, fyra med fläsk och fyra med kyckling, edamamebönor, sås och jasminte. Detta kostade 120 kr.
Fläskfyllningen var mjuk och saknade helt tuggmotstånd, vilket gör att jag antar att dumplingsen varit fryst. Kycklingfyllningen var något menlös. Men som sagt, i brist på bättre är det bättre än ingenting.

Efteråt gick vi och tog en kaffe, eller fruktsmoothie för min del.

Det som skiljer Potstickers från Teatro fantasia är att dumplingsen på den senare är helt asiatiska. Lax, anka eller älg (månadens special) används nog sällan eller aldrig i dumplings i de asiatiska köken. Båda serverar flera olika asiatiska tesorter, men medan Teatro fantasias utbud består av traditionella tesorter har Potstickers för svenskar mer exotiska blomteer.

Det var jättetrevligt att träffas och för min del blev det ett trevligt och skönt avbrott i arbetsdagen.