Dag 3 och 4 - Lekplats och lyxmiddag

I förrgår hade alla sovit dåligt utom A. Flera av oss sov bara några timmar medan mamma nästan inte sov alls. Mamma hade bestämt möte med en väninna i Tuen Mun för att göra Hongkong-ID. Pappa, A och jag åkte dit för att möta upp med dem. Syster och hennes sambo skulle försöka vila lite till innan de begav sig ut.
Efter lite mat och en liten runda i shopping i Tuen Mun åkte vi till Jordan och gick omkring en stund där innan vi åkte buss till Tsim Sha Tsui för att gå omkring där. Sedan väntade vi på att syster och hennes sambo skulle ansluta sig för att sedan dela upp oss igen. A och jag gick omkring och shoppade själva och åt nudelsoppa till middag i Tsim Sha Tsui innan vi begav oss hem. Jag la mig tidigt för att ta igen mig.


Utsikt vid Tsim sha Tsui. 


Igår delade vi upp oss igen; pappa, A och jag åkte till Tsim Sha Tsui på morgonen och åt dim sum. Därefter gick vi omkring i området. Jag köpte ett par shorts.
Kl. 13 öppnade Hong Kong Science Museum som är gratis på onsdagar och som hade utställningar om kroppen, elektricitet, telekommunikation, säker arbetsmiljö, m.m. Det var jättemånga barn på museet och därmed hög ljudnivå. Jag tyckte att det kändes som vi var på en gigantisk lekplats; museet är fyra våningar högt och alla utställningar var lekbaserade.

Efteråt åkte vi till Tuen Mun som ligger ganska långt västerut i New Territories och som är nära gränsen till Kina. Där gick vi omkring i olika varuhus tills det var dags att ta taxi till restaurangen, Dragon Inn, där vi skulle äta middag. För första gången i Hongkong såg jag en kö till taxibilar. Lyckligtvis fungerade det, för annars hade vi nog aldrig fått någon taxi eftersom vi aldrig hade vunnit striden mot kineserna.
När vi kom fram till restaurangen satt de andra redan och väntade eftersom vi var sena. Det var morbror som bor i grannhuset här i Hongkong tillsammans med sin fru, moster och en kusin till mig, mammas svägerska samt resten av resesällskapet. Restaurangen finns i Michelinguiden och vi fick den lyxigaste fisk- och skaldjursmiddag man kan tänka sig; med gigantiska räkor, havsöra, kammussla, krabba. Maten var verkligen jättegod och är förmodligen den lyxigaste middag jag någonsin kommer att äta. Även A som inte alls var särskilt förtjust i fisk och skaldjur när jag först träffade honom, åt av allt och njöt. Också han förstod att detta inte var något hans skulle få äta igen.

Idag ska vi till Yuen Long för att äta dim sum. Därefter delar vi upp oss på samma sätt som igår. Pappa, jag och A ska klippa oss och sedan åka för att hälsa på farmor innan vi gör en ny shoppingrunda i Kowloon, kanske i Mong Kok igen och i Tsuen Wan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0