Andra digitala utvecklingssamtalet

För två veckor sedan hade B utvecklingssamtal. Vi var med digitalt medan B och mentorn var på skolan.

B tycker att det är svårt med engelska, men enligt mentorn går det bra för B i alla ämnen. Hon deltar och gör det hon ska på lektionerna. Däremot har hon svårt med "fri skrivning". Då har hon svårt att komma på vad hon ska skriva.

Hennes favoritämne är syslöjd som hon hade första halvan av terminen. Denna halva av terminen har hon träslöjd som hon också tycker om, men inte lika mycket.

På rasterna är hon med grannflickan som hon tidigare inte umgås särskilt mycket med. När jag senare frågade vem hon är med om grannflickan är sjuk svarade hon att hon brukar vara ensam eftersom hon inte tycker om de andra barnens lekar. Det gör ont att höra, samtidigt som jag vet att hon har andra kompisar, både i klassen och i parallellklasser. B sa dessutom att hon tycker att det är okej att vara ensam på rasterna. Hemma klarar hon nästan inte av att vara ensam ens några minuter...

Första barnsamtalet på fritids

I tisdags var A på barnsamtal för (men utan) B på simfritids. Vi fick veta att hon är lätt att ha att göra med och att de egentligen inte hade något särskilt att ta upp.

B kan säga ifrån på ett bra sätt (varför har vi aldrig märkt av det hemma?) och deltar inte i de tjejgnabb och -grupperingar som uppstår. I stället går hon och en av hennes bästa kompisar iväg. Jag tyckte att det var skönt att höra.

I början kunde B klaga på att de promenerade mycket, men det gör hon inte längre. Det är bra att hon vant sig, dock tycker jag att det sällan märks när hon är med oss föräldrar.

Skridskoskola för två

I söndags gick AA på sin andra skridskoskolelektion. För en gångs skull går båda barnen på samma aktivitet samma tid. Så smidigt när vi inte behöver ta hänsyn till det andra barnets rutiner.

AA verkar tillhöra det fåtal i den gröna gruppen som tycker att det är roligt. Hon klarar sig dessutom hyfsat på isen utan att behöva ramla omkull alltför många gånger.

Som vanligt när hon ska lära sig något/få instruktioner lyssnar hon noga och gör som hon blir tillsagd.

B missade första lektionen eftersom hon hade stukat foten, men går än så länge kvar i den orange gruppen. Och tycker fortfarande att det är roligt.

RSS 2.0