Observatoriet

Igår åkte A och jag till Observatoriet i Stockholm. Jag har länge velat gå dit för att se utställningen "The world at night". Trots att det ligger nästan mitt i stan har jag aldrig varit på Observatoriet. Väl framme mötte A:s farmor upp.

"The World at night" är en utställningen med fotografier av natthimlen. Utställningen bestod av ett tjugotal bilder och en video med dessa bilder främst. Det var både vackra och häftiga bilder.


Alborzbergen i Iran under månsken med stjärnbilden Orion. Foto: Babak Tafreshi


Sedan följde vi en guidad visning av Observatoriet. Visningen var mycket intressant och trots att jag inte är särskilt intresserad av naturvetenskap och trots att guiden pratade mycket blev det aldrig tråkigt att lyssna på honom.
Observatoriet byggdes för Kungliga vetenskapsakademien, så visningen handlade främst om akademien. Men guiden berättade även om mätning av väder, astronomi, tidmätning, m.m. Innan visningen avslutades fick vi även gå upp i observationskupolen.

Ett besök på Observatoriet kan varmt rekommenderas.
Om du går vintertid, ta med ytterkläderna på visningen så att du kan följa med upp i observationskupolen eftersom det är kallt där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0