Dag 2 - Tankar

Firandet i Sheung Shui var inte särskilt mycket att hänga i julgranen, trots att det bara sker vart tionde år; kanske för att det mesta händer kvällstid. Det hade byggts upp en stor scen under tak för detta tillfälle. Just när vi anlände satt ledare för olika områden i Hongkong på scenen och blev presenterade. Det hade satts upp olika altare både som skådespel och genuina för de som ville tända rökelse.
Det mest intressanta för mig var parken som vi gick igenom på väg till själva firandet. Där växte s.k. hongkongbauhinia (Bauhinia ×blakeana) vars vackra blomma är Hongkongs officiella symbol och som jag aldrig tidigare sett.


Parken.

  
Hongkongbauhinia: träd, blommor och Hongkongs flagga.


Framåt seneftermiddagen åkte vi (utom mamma) till Kowloon och farmors ålderdomshem i Sham Shui Po. Det var fyra år sedan jag träffa farmor och under dessa fyra år har hon hunnit åldras mycket. Då var hon relativt pigg och kunde gå; nu är hon mycket svag och bräcklig, och har mycket ont. Hon satt i en stol och talade med svag röst, men det märktes att hon var mycket glad att se pappa, oss och våra respektive.
Detta är med största sannolikhet sista veckan jag får träffa farmor och jag kommer därför att utnyttja varje tillfälle pappa besöker henne. Jag har ingen och har aldrig haft någon nära relation med farmor, men jag har alltid tyckt väldigt mycket om henne. När hon försvinner kommer det att kännas som att jag inte längre har någon anknytning till Hongkong längre.

Efter det lite längre besöket än vanligt hos farmor gick vi omkring på gatorna runt Sham Shui Po, där de har stånd uppställda längs gatorna. De säljer allt möjligt från kläder och tyger till elektronik och lampor. Jag gjorde mitt första inköp: ett fodral till min iPhone. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0