Dag 1 - På plats i Hongkong

Vi anlände till Hongkong igår eftermiddag och blev hämtade av en anställd till morbror eftersom morbror trodde att mamma inte skulle hitta då det var över 10 år sedan hon var i Hongkong. Vi blev skjutsade till morbrors hus som ligger utanför centrala Hongkong. Centrala Hongkong täcker egentligen ett enormt område både på Hongkong-ön och i Kowloon som ligger på fastlandet. När vi svängde av vägen, 20 meter från huset, frågade mamma var vi var.

Mig gör det inget att bo utanför centrala Hongkong eftersom det är oerhört nostalgiskt för mig att bo i detta hus då mamma, min syster och jag tillbringade delar av många somrar här tillsammans med kusiner, morbröder och mostrar.

Efter att vi tittat runt i området, som har förändrats mycket sedan jag var liten, hälsat på en annan morbror som bor i ett av grannhusen och installerat oss i våra rum åkte vi till centrala Yuen Long för middag. Eftersom det var kö till restaurangen gick vi omkring lite. Det var många människor som tittade på A och systers sambo, särskilt eftersom den senare är väldigt lång med kinesiska mått mätt. Det är inte heller särskilt vanligt med turister i dessa delar av Hongkong.

Efter att ha ätit oss mycket mätte fortsatte vi promenera och jag försökte känna igen mig, vilket jag till slut gjorde. Egentligen har inte mycket förändrats i Yuen Long. Det ser likadant ut utom att restauranger och butiker försvunnit och nya dykt upp. Efter att ha köpt lite frukt gick vi till minibussterminalen, men vår minibuss hade slutat åg så det blev vanlig dubbeldeckarbuss tillbaka.

Efter en natt med komatisk sömn, men många väckningar blir det frukost från lokala byn. Senare ska vi till Sheung Shui för att titta på någon slags firande och därefter ska vi hälsa på farmor.

Här i Hongkong kommer vi att ha tillgång till wifi så jag försöka uppdatera bloggen när jag har tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0