Efter sol kommer shopping

2011-11-25

Efter tre dagar med sol och bad önskar jag att vi fick stanna här längre. Jag känner mig långt från utvilad, men det är självklart mer avkopplande än att jobba.
Vi har mest legat i solstolen och läst, men hunnit ta ett par sköna dopp i havet också. Jag har just hunnit läsa ut den ena boken som jag tog med mig och som jag även läste på planet, Livet deluxe av Jens Lapidus. (Inlägg med recension av boken kommer förhoppningsvis snart.)


Utsikt från svitbalkongen dag 3.
Det är klart man inte vill lämna stället.


Vädret har varit okej; strax under 30 grader skulle jag gissa. Det har varit mest sol med växlande molnighet, men det har varit bra för de stunder när solen sken var det otroligt varmt. Vinden har hela tiden fläktat så det har också bidragit till att man inte känt sig så varm. Ibland har jag till och med frusit i skuggan. Vi har fått några regndroppar på oss, men de har varit så få att vi kunnat ligga kvar på stranden då.

Igår år vi frukost på den restaurang som är avsedd för de gäster som bor i villorna. (Det är många villor.) Här var det lugnare än i huvudrestaurangen och serveringspersonalen mycket trevligare så vi gick dit för frukost i morse och kommer att gå dit även imorgon. Utbudet är något mindre än i huvudrestaurangen, men det är tillräckligt stort ändå.
Vi har ätit middag på de asiatiska och italienska restaurangerna (samt på huvudrestaurangen den första kvällen). Båda restaurangerna serverade mycket bra mat och hade mycket bra service. Det är samma personal som jobbar vid frukosten som vid middagen så jag undrar hur många timmar personalens arbetspass är.
Lunch har vi ätit på två strandbarer, men maten har fått knappt godkänt för min del och servicen har varit slö. Dessutom har det varit dyrt i förhållande till vad man fått, men det fungerar väl så på hotellens restauranger. Även middagarna har varit dyra, men det har varit mer förväntat.

Första natten trodde jag att jag skulle få svårt att somna när jag hörde vågorna slå utanför, men det har inte varit något problem. Att sängen varit mycket hårdare än sängen hemma har inte heller varit något problem. Däremot har vi inte lyckats ställa in luftkonditioneringen på den temperatur vi vill ha så vi har stängt av den på natten eftersom det varit kallt när vi lagt oss, men sen har jag vaknat på natten och tyckt att det varit varmt.

Igår kväll följde vi med den överfulla bussen till stadens största shoppingcentrum. Vi var lite nyfikna på hur det såg ut och vad som kunde finnas där, men redan efter 30 minuter tog vi en taxi hem. Det var mest smink-/parfym- och guldbutiker. Inget vi var intresserade av. Dessutom lär vi ju få mer än nog av shopping i Dubai.

Så imorgon bär det av till Dubai. Det känns lite tråkigt att lämna badorten redan eftersom jag gärna stannat för lite mer sol och bad, men jag ser fram emot att få se och uppleva Dubai.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0