Religion, historia och shopping

2011-11-27

I morse åt vi frukost i den servering som är för affärsfolk. Vi har fått tillgång till den (och internet på rummet så att jag kan publicera inlägg) eftersom vi bor på det våningsplanet. Det var ganska litet utbud på frukosten så i morgon kommer vi att gå till huvudrestaurangen.

Efter frukosten tog vi en taxi till Jumeirah mosque, Dubais största moské. Där deltog vi på en intressant guidning med information om moskén och islam. Jag var tvungen att låna en heltäckande dräkt och huvudduk för att gå in i moskén. Jag trodde att det skulle räcka med täckta axlar och byxor/kjol över knäna.

 
Jumeirah mosque och dess insida.


Därefter tog vi en taxi till Dubai museum där vi fick veta mer om Dubais historia. Sedan tog vi en abra (båtbuss) till andra sidan och gick runt på kryddsouk och guldsouk.

 
Utanför Dubai museum och foto från abra.


När vi inte hittade någonstans att äta lunch tog vi en taxi till Deira city center, en stor shoppinggalleria. (Men imorgon kommer vi att få se än större shoppinggallerior.) Där åt vi på en libanesisk restaurang innan vi tittade i butikerna. Jag köpte en blus och vi köpte fina dadlar och kondenserad mjöl smaksatt med kardemumma. Inte så mycket inköpt på så många timmar, men vi får som sagt nya chanser imorgon.
Vi åt middag på food courten innan vi tog en taxi hem. Det känns välbehövligt med vila för benen trots att vi åkte taxi så mycket.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0