Rekord på rekord

2011-11-28

I morse började vi med frukost i den huvudrestaurangen. Utbudet var lite större här än i frukosten för affärsgästerna.

Efter frukosten åkte vi till Dubai mall, världens största shoppinggalleria, med 1 200 butiker. Vi började med att titta på det enorma akvariet som innehar Guinness världsrekord i världens största akrylpanel, 32,88 m bred x 8,3 m hög x 750 mm tjock. Akvariet täckte en hög bred vägg så det var en stor miljö för fiskar och hajar att simma omkring i.

Dubai akvarium.

Eftersom butikerna just hade öppnat kunde vi promenera omkring i lugn och ro utan att trängas med andra turister. Inne i gallerian finns en ett vattenfall, en isrink och en egen guldsouk. Jag köpte lite porslin och en tröja.

Vattenfall, isrink och guldsouk i Dubai mall.

Vid lunchtid var det dags för oss att åka upp i Burj Khalifa, världens högsta torn. Tornet är 828 m högt, men utsiktplatsen som vi fick åka upp till låg "bara" på 124 våningen, 452 m upp. Vi hade bokat biljett över en vecka sedan och för att få plats och en tid som man önskade behövdes det. Från utsiktsplatsen kunde man se Dubai i alla riktningar. Dessutom kunde man se ner på Dubai fountain.

Lysande modell av Burj Khalifa och tornet i verkligheten.

Utsikt från utsiktplatsen i Burj Khalifa: mot öknen och mot kusten.

Utsikt från Burj Khalifa: Dubai fountain.

Efter besöket i Burj Khalifa tog vi lite lunch innan vi tog taxi längst ut på Palm Jumeirah. Den konstgjorda ön vid kusten. Vi tog monorailen tillbaka till fastlandet och fick se Atlantis, stränderna på "plambladen" och Burj Al Arab.

Foto från monorail och Atlantis.

Stranden på ett palmblad och Burj Al Arab.

Därefter tog vi taxi till Mall of the Emirates som var världens största shoppinggalleria innan Dubai mall öppnades. I Mall of the Emirates finns en inomhusskidbacke. Jag köpte en mjölkkanna och lite kryddor.

Inomhusskidbacken i Mall of the Emirates.

Efteråt åkte vi tillbaka till Dubai mall eftersom vi inte hade gått på alla våningsplan och för att vi ville se när Dubai fountain under föreställning. Den sprutar då vatten till musiken som spelas. Jag köpte en pashminasjal och därefter åt vi middag på food courten högst upp innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Dubai fountain under föreställning och Burj Khalifa nattetid.

Jag är nu så trött i benen att jag har ont i både vader och i anklarna. Det är tur att det bara är en halv dag kvar i Dubai, men hade samtidigt gärna stannat några dagar till...