Fasadfunderingar

Imorgon kommer vi att bli klara med fasaden! Efter att pappa hjälpte till med målningen av plankor idag, medan mamma rensade i rabatterna, lyckades A spika upp alla plankor och jag måla de delar som sitter högt upp och som kräver att man står på stege, i stället för plattformen som är något stadigare.
Imorgon ska vi bara måla lite till och köra de gamla plankorna till återvinningscentralen. Vi kommer nog att behöva åka dit minst två gånger, tur att det ligger så nära. Det har då tagit exakt en veckas intensivt arbete. Vi har säkert jobbat 10 timmar per dag utom de dagar vi handlade material och på min födelsedag. (Vi har knappt hunnit göra något på stora sovrummet.)

Ändå funderar vi på att passa på att även byta den översta delen av fasaden. För även där finns det plankor som ser ruttna ut. Vi ska vila oss lite och fundera lite till. Det vore skönt att ha det gjort och slippa göra det nästa år samtidigt är vi rätt less på det.

Har även tankar kring färgkombinationen på fasaden. Just nu är huset ljusgrått (nästan vitt) med blå knutar och detaljer. Inte särskilt smakfullt, tycker jag. Men när vi tog bort den gamla fasden upptäckte vi att det kunde vara värre; tidigare var huset beigerosa.


Högen med gamla fasadplankor


Om jag fick välja fritt skulle jag välja att huset var mellangrått med vita knutar, men det passar egentligen inte särskilt bra till vårt orange betongtak. Realistiskt sett vore det självklart lättare att byta färg på knutarna, någon färg som passar till taket. Så det är färgen på dessa som jag funderar på.
Behöver man ansöka om bygglov för att måla om knutarna?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0