Sommardag i Stockholm

Idag tog A och jag lite ledigt från renoveringen och begav oss in till stan.


Slottet på Waldemarsudde.


Vi besökta Prins Eugens Waldemarsudde. Slottet var mycket vackert med utsikt över Stockholms inlopp och i rummen stod många vackra krukväxter och det hängde många tavlor främst av kända svenska konstnärer. Utställningarna Läke Konst samt Ring och krona pågår. Det var främst för den senare som jag ville passa på att besöka museet.
Läke Konst är en utställning med medicinska bilder från 1400-talet fram till nu. Jag tyckte att det var en del otrevliga bilder, men växtbilderna var fina.
Ring och krona pågår med anledning av kronprinsessbröllopet förra månaden. De har samlat ringar och kronor från olika epoker och stilar. Det var bl.a. många ringar från W. A. Bolin. Jag fastnade för Blossom 2 som jag tycker var speciell, vacker och spännande.


Blossom 2, Kollektion Oscar Magnuson, W. A. Bolin.


Efteråt tog vi en mjukglass i Kungsträdgården och fönstershoppade lite.

Efter att ha ätit sen lunch tog vi oss till Fotografiska. Där pågår utställningar med foton av bl.a. Annie Leibovitz, Lennart Nilsson och Vee Speers. Deras foton var både vackra, tänkvärda och intressanta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0