Strävhårig

När man slipar spackel är det omöjligt att undvika att dammet tränger in överallt.

Efter att ha slipat och man snyter sig är snoret vitt, halsen torr och man hostar för att man har andats in damm trots att man använt andningsskydd. Det som utsöndras i ögon har blivit vitt av att man har fått damm i ögonen.

Dammet är mycket finkornigt, som mjöl, fast mycket lättare. Trots att vi tejpade alla springor runt båda dörrarna låg det ändå damm utanför och hela sovrummets golv såg ut att vara täckt av snö.
Även jag var täckt av damm, på kläder, på armar, i ansikte, i hår. Värst är att få det i håret, för överallt annars på mig går det att tvätta bort, men kl. 22.30 på kvällen kan jag inte tvätta håret (eftersom jag inte har någon hårfön och då får lägga mig med blött hår). Jag borstar bort så mycket som möjligt med händerna. Men dagen efter känns håret strävt, antagligen för att håret torkas ut av spackeldammet. Och jag som redan har torr hårbotten...

Jag längtar till att få tvätta håret och göra en inpackning. I vanliga fall brukar jag tycka illa om att tvätta håret eftersom det känns som ett projekt som kräver tid; tvätta, torka, forma.

De senaste hårprodukterna är Apoliva Shampo för normalt hår, Apoliva Balsam för normalt hår och L'Oréal Elvital nutrigloss Intensive shine hårinpackning.
Schampot och balsamet fungerar bra för mig som har torr hårbotten. Jag behöver inte oroa mig för mjäll.
Hårinpackningen använder jag sällan, bara när jag tycker att håret känns torrt och glanslöst.


Apoliva Schampo och Balsam för normalt hår samt L'Oréal Elvital nutrigloss Intensive Shine hårinpackning.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag älskar att tvätta håret.. Skulle göra det varje dag men gör det oftast varannan för att vara rädd om det och inte slita på det. Känner mig fin när håret är rent..Älskar känslan av nytvättat hår..Tycker det är projekt att inte tvätta det. Ska man bara skölja det i vatten ?eller sätta upp det och försöka duscha utan att blöta ner det liksom?. Mäck!

2010-07-29 @ 17:36:05
URL: http://liebfrau.blogg.se/
Postat av: The Way the Cookie Crumbles...

Jag tycker också om känslan av att ha ett rent hår, men jag tycker att det är mer praktiskt att sätta upp håret när jag ska duscha. Och mitt hår tar nog lite längre tid på sig att torka, så det blir liksom ett långdraget projekt...

Nu tycker du säkert attjag är ofräsch, men jag tvättar håret bara var fjärde dag. Faktiskt håller det sig oftast fräscht så länge, men jag tror också att det beror på hår kvalitet och vad man vant håret vid.

2010-07-30 @ 08:10:43
Postat av: dd

Jag igen...! Det är bra att du inte tvättar håret så sent på kvällen, men snart kommer du kunna göra det. Jag tror att det är bra att inte tvätta håret så ofta, håret bör hålla sig längre, plus att det går att vänja håret så det håller sig rent längre! Jag har hört att vanlig "hård tvål" är bra som schampo.

2010-07-30 @ 16:43:48
Postat av: The Way the Cookie Crumbles...

Till er hårintresserade!

Före mitt bröllop surfade jag runt på flera olika sidor om skönhet. Bl.a. hittade jag en hårvårdsmetod som gick ut på att endast använda balsam som rengöring. Genom detta skulle håret bli mycket vackert. Jag tror att balsamet inte skulle innehålla vissa kemiska ämnen och innan man började med metoden skulle man tvätta håret med ett likadant shampo. De argumenterade för med att man inte hade shampo förr i tiden. Lite konstigt eftersom man inte heller hade tandkräm förr i tiden; hade man bättre tänder förr?

(Jag provade aldrig metoden. I början skulle håret se fett ut och jag ville inte riskera något inför bröllopet...)

2010-07-31 @ 08:55:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0