Dag 2 i Riga (Honungskunskap)

Efter en natt med många huttriga uppvaknanden fick jag faktiskt krypa ner bredvid syster. Sen sov vi gott till kl. 10 då klockan ringde. Efter frukost bar det av till stan där vi gick runt på den jättestora marknaden. På marknaden kunde man köpa allt från kött och fisk till kläder och prylar.
Jag köpte bara honung som man kan ha i te och jag kan tänka mig att det också är jättegott att ha i yoghurt. Men det kan jag inte ta reda på förrän om en knapp vecka då syster tar med den hem. (Och i gengäld tar jag hem några av hennes tröjor.) Jag fick lära mig att ju ljusare honungen är desto sötare är den. Den sötaste honungen kommer från bin som samlar nektar från olika slags blommor. Mörk honung, t.ex. ljung- eller bovetehonung, kan vara bitter, men har oftast en hälsosam effekt. Jag valde skogshonung som passar både i te och kan blandas med vatten och som, enligt försäljaren, ska vara bra för magen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0