Glad att studenttiden är över

Hjälpte syster med maten i Riga och upptäckte att det verkligen är jobbigt att dela kök med andra; det var disk i vasken, skitigt överallt… Jag är samtidigt oerhört tacksam över att de jag delade kök med under några månader under min studietid skötte sig hyfsat bra.

Jag är inte heller beroende av någon professor eller lärare nu. I och för sig har jag ju en chef nu för tiden, men det är ändå ett ganska fritt jobb.

Det jag kan sakna med studietiden är det täta umgänge som man hade med vänner. Eftersom en del vänner gick i samma klass och  andra läste andra ämnen på universitetet så träffades man ofta. Man hade, eller tog sig, tid att gå ut. Det är klart att man kan träffa vänner nu när man jobbar heltid också, men på något naturligt sätt blir det inte lika ofta som när man pluggade.

En annan sak som jag också saknar är friheten att bestämma över sin egen tid. I princip kunde man plugga när som helst vilket gjorde att man kunde göra annat de tider som man nu är uppbunden av jobbet nu för tiden.

Men jag har ändå svårt att se mig gå tillbaka till skolbänken. Jag har vant mig vid och tycker att det är praktiskt att jobba och få en fast inkomst varje månad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0