Min relation till mat

Att jag inte redan skrivit ett inlägg om mat är egentligen konstigt eftersom mycket av tankeverksamheten kretsar kring mat; matminnen och matupplevelser, gjorda och kommande restaurangbesök, vad vi ska skriva upp på inköpslistan och laga till under veckan...

Jag älskar att äta god mat. När vi pratar resor vi har gjort kommer mat nästan alltid upp. Om jag vet att jag ska åka till Hongkong pratar jag om all mat jag ska äta i minst ett halvår innan.

Mina föräldrar har nog starkt präglat min relation till mat.
Min mamma tycker att eftersom man ändå ska äta så kan man lika gärna äta gott. Att investera i mat är att investera i sig själv. Däremot anser hon sig vara en dålig kock och jag kan förstå vad hon menar, för jag tycker att jag är en ännu sämre kock än hon. Det var aldrig hon som lagade mat när vi hade gäster. Däremot var det alltid mamma som lagade mat till oss när vi var små och jag tycker i alla fall att hennes mat är jättegod.
Pappa är kock, så det var han som lagade mat om vi hade gäster. Men han var inte hemma så mycket när jag var liten. Pappa älskar att både prova ny mat och att äta klassiska maträtter. Att våga prova ny mat är säkert något jag fått från honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0