Städmani

Jag tycker om att ha städat omkring mig. Men nu för tiden är det snarare undantag att det skulle vara städat.
När jag bodde själv städade jag lite varje dag. Det var som 5-10 minuters terapi för mig och det var rent precis överallt; i ugnen, på golvlisterna, på kakelplattorna, på ovansidan av skåpsluckorna...
Sedan jag flyttade ihop med A och vi samtidigt skaffade Cookie, och framförallt sedan jag började jobba, har städningen varit lågt prioriterad. Vem vill städa när man är ledig och äntligen får umgås med sin man? Dessutom blir det fort ostädat när man har en katt som pälsar en del (men mycket mindre än andra katter) och som inte kan låta all sand ligga kvar i sin låda.

Så det brukar bli att jag städar när A är bortrest. (Vilket triggar A att städa när jag är bortrest, han är duktig på att städa och jag blir så glad när jag kommer hem.) Nu har jag städat två kvällar och det ser ganska fräscht ut. Fast jag hade nog inte städat nu om jag inte skulle få gäster imorgon, jag är så himla trött nu för tiden.

Det behöver inte alltid nödvändigtvis vara rent, bara det ser rent och städat ut.
Det första jag märker hemma hos oss är att golvet känns grusigt för man känner det när man går omkring. Det är dels kattens sand från lådan och nu på vintern kommer det även mycket grus utifrån. Så det har blivit en hel del sopande under vintern.
A märker nog dammet (blandat med Cookies fällda päls) mest. Så han är den som dammtorkar.

Men nu har jag alltså både sopat och dammtorkat. Har bara badrumsgolvet kvar, det är mest grusigt där på grund av att Cookies låda står där. Det är så mycket trevligare att vara hemma när det är städat.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag retar mig till vansinne på kattsand som dräller utanför lådan. Jag hatar det!!! Vad har ni för sand? Vi har ever clean och den är klart bäst men det fastnar korn i hans tassar och ibland hittar man korn i vardagsrummet eller tom i vårt sovrum. Inte fräscht. Jag gillar katt men helst ska de kunna gå ute tycker jag. I lägenhet ställer de bara till med mer jobb när det kommer till städning. Vi abbonerar på veckostädning. Utan katten hade nog varannan vecka räckt. Jag dammsuger ändå varje dag, iallafall runt hans låda. Ursäkta gnället men behövde skriva av mig om det där kattsands eländet som retar mig så. Skönt att höra att det finns fler som har katter som grusar ner. Kram!

2010-03-26 @ 07:20:22
URL: http://liebfrau.blogg.se/
Postat av: The Way the Cookie Crumbles...

Vi använder Fresh & Easy kristaller. Jag tycker att den tar upp lukten bra. Fast när man trampar på det så smular det sönder. Och Cookie sprider det också i hela lägenheten, men mycket, mycket mindre än vanlig kattsand som man till och med hittade i sängen. Jätteäckligt! Det blir som sagt en hel del sopande...



Jag tror att jag kommer att ha svårt att låta Cookie gå ute. Han är så feg och jag vill inte att han ska komma hem med rivna öron...

2010-03-26 @ 08:43:07
Postat av: Caroline

Jag vet.. I stan vill man inte gärna släppa ut katten heller pga risk att den blir överkörd. Simba var som min bebis och jag var jätterädd om honom. När jag fick en egen bebis så ändrade det sig. Nu är jag inte så rädd att han ska bli riven längre. Simba rymde ut ur lägenheten för någon vecka sedan och Jonas hittade honom vid tunnelbanan. Då var jag lite obehaglig till mods. Både katt och Sarah rymmer. Vad gör jag för fel hehe ;-) ?

2010-03-26 @ 11:43:21
URL: http://liebfrau.blogg.se/
Postat av: The Way the Cookie Crumbles...

Oj, att han till och med lyckades komma ut genom porten! Det är sån tur två dörrar innan Cookie ens kan ta sig till porten. Och Cookie vet att han inte kommer någonstans så han springer några meter och lägger sig sen. Går ut med honom en stund efter jobbet för att han ska vara lugnare.

Cookie är verkligen min bebis. En gammal klasskamrat till mig säger att hans katter fortfarande är hans bebisar, trots att han har två flickor... Jag hoppas att det kommer vara så.

2010-03-26 @ 14:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0