Prag dag 1-4

Det blir en kort sammanfattning på den mycket lyckade resan till Prag.

Dag 1: A och jag landade i Prag kl. 8 i torsdags morse. Vi låste in vårt baggage (eftersom vi skulle möta upp resten av vårt resesällskap på flygplatsen senare) och tog flygbuss in till stan. Efter att ha införskaffat en karta och orienterat oss promenerade vi mot Prags slott. På vägen dit gick vi förbi kommunhuset, Krutporten, det gamla torget med St Nicolas kyrka, kyrkan Our Lady in Front of Týn och det gamla stadshuset med det astronomiska uret samt Karlsbron. Strax nedanför slottet åt vi billig och dålig turistlunch. Efter besöket på slottet gick vi till klostret Loreta innan vi promenerade tillbaka till centralstationen för att åka tillbaka till flygplatsen. När vi mött upp de andra och installerat oss i lägenheten gick vi till den lokala puben. Eftersom jag inte tycker om öl blev det ett glas vin av den blaskiga sorten.


Krutporten, Kommunhuset, St Nicolas och Our Lady in Front of Týn.


St Vitus katedral på slottet och Loreta.

 

Dag 2: Vi åt frukost på anrika Café Louvre, där både Kafka och Einstein ätit. Olika typer av frukost kunde beställas. Därefter blev det besök på kommunistmuséet och shopping i bl.a. Palladium, ett stort shoppingcenter. Vi köpte ett stort paraply samt lite bebiskläder till vår kompis som just fått en son. A köpte även en t-shirt. Vi åt lite på Café by Tretters innan vi shoppade lite till och därefter åkte hemåt. På kvällen åt vi middag på SaSaZu som just kommit med i Michelinguiden. För första gången i mitt liv fick jag äta på en Michelinrestaurang. Och det var verkligen jättegott och jättebra komponerade rätter. Och bäst av allt var att det inte alls var dyrt, med svenska mått mätt. Efteråt åkte vi till det nya stället La Fuente, men vi stannade inte länge.


Kommunistmuseet och kyrka som vi åkte förbi på väg till SaSaZu.


Dag 3: Vi åt frukost på Café Slavia, där pannkakor är specialitet. Efter att ha ätit oss mätta gick vi till det dansande huset och därefter till gamla torget och upp i det gamla stadshusets klocktorn. Sedan blev det besök på det lite udda Sex machines museum innan vi satte oss på Hotel U Prince för en drink. Jag tog en mango daiquiri som tyvärr var ett misslyckat val; alla andra blev dock nöjda. Därefter åt vi lite på ett kafé innan vi åkte hem. Vi åt middag på Novometsky Pivovar som har ett eget ölbryggeri. Även här valde jag en rätt som inte föll i mitt tycke och dessutom var portionen för liten, så efteråt beställde jag in en förrätt för att bli mätt. Även här blev de andra nöjda. En otursdag för mig gällande mat och dryck. Efter middagen gick vi till Lucerna music bar som denna kväll spelade 80- och 90-talsmusik. Klientelet verkade dock mycket ungt så vi stannade inte länge.


Väggmålning som vi gick förbi på väg till Café Slavia, Dansande huset, utsikt ner mot gamla torget från gamla stadshusets klocktorn och Mango daiquiri på Hotel U Prince.


Dag 4: Vi åt amerikansk brunch på Radost FX. Varje rätt var gigantisk och flera av oss beställde flera rätter så efteråt var alla mätta fram till kvällen. Efteråt begav sig de andra till Prags slott, men eftersom vi var där första dagen hade A och jag bestämt oss för att shoppa lite. Vi såg även Nationalmuseet och Vaclavplatsen. Jag hann handla en del på Sephora och en skidjacka på rea på Intersport innan vi mötte upp de andra för en tur i de judiska kvarteren (Josefov). Där såg vi bl.a. den gamla judiska kyrkogården, Pinkas synagoga till minne för offren av förintelsen och den spanska synagogan som invändigt var otroligt vacker. Därefter åkte vi hem och åt middag på den lokala puben; denna gång beställde jag in ett glas gott franskt vin för CZK 17 (knappt SEK 7). Även maten var god och mycket billig.

 


Vaclavplatsen med Nationalmuseet längst bort och judiska kyrkogården.


(Dag 5: Vi gick upp kl. 4.30 eftersom vi åkte till flygplatsen tillsammans med de andra och deras flyg gick kl. 6.55. Vårt flyg skulle gå kl. 9.05, men var lite försenat.)

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera Prag som erbjuder både vackra och tänkvärda sevärdheter samt prisvärd mat och lite bättre priser än Sverige över huvud taget. Tyvärr tillåts inte alternativt tas det betalt för fotografering vid många av sevärdheterna. Jag kommer att minnas skratt och god mat i goda vänners sällskap, även om det var lite kallt och blåsigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0