Planare tomt

Vad jag hade längtat efter helgen! Och vilken tur att vi fick fint väder!

I flera veckors tid hade jag längtat efter att göra i ordning trädgården, men eftersom vi var upptagna så blev det inte av förrän i helgen. Det visade sig ta lite mer tid än jag trott.

Vi hann endast göra i ordning större delen av den yta på baksidan där det tidigare växt buskar. Vi fick slita upp många rötter, rensa stora mängder jord från glasbitar, krukskärvor, tegel, m.m. samt gräva upp stora stenblock. Eftersom vi vill ha mer gräsyta och en planare tomt fick vi flytta en hel del jord för att få marken någorlunda jämn. Buskarna växte i lite upphöjda rabatter med kantsten runtom och en annan del av tomten sluttade lite.

Kantstenen som förr utgjorde kanten till rabatterna där buskarna växte och alla stora (och mindre) stenar som vi grävde upp använde vi till att bygga en liten stenmur mot grannen. Gränsen syns tydligt, men är ganska liten.


Stenmur med två olika utseenden. Stocken till vänster fanns sedan tidigare som gräns.
(Bilden tagen vid ett senare tillfälle.)


Det märktes att kroppen fick slita. Redan efter lördagen värkte det i våra kroppar, så det blev lite lugnare tempo under söndagen. Vi fick även lite hjälp av mamma då.

Det vi inte hann göra i ordning är ena ytan på ena sidan av den befintliga uteplatsen. Där växte det tidigare en klätterros, men är nu ett stort hål. Vi kommer att bygga ett trädäck där som går ända fram till planket mot grannen. Jag hoppas vi hinner bygga det mesta av trädäcket i påsk.

På framsidan av tomten återstår att ta bort en buskros mitt på gräsmattan och att forma om rabatten framför det lilla trädäck som vi ska bygga.

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Oj, vi har ocksâ kämpat med trädgârden i helgen hihi, krattat smâsten och jämnat ut jorden. Lyckades dessutom sâ lite gräs pâ framsidan men vi fâr vänta med baksidan tills terassen är färdigbyggd =)

Hoppas allt är bra och stressa inte över barn (sâg tidigare inlägg) det mâste kännas rätt och den känslan kan komma ganska fort. För oss kom den bara efter jul och i slutet av januari var jag gravid sâ det kan gâ fort, eller inte.... men jag hâller med dig om vad du säger med IVF och adoption, jag tänkte samma sak nämligen. Vill inte naturen, dâ fâr man acceptera det.

Ha det sâ bra!

Malin

2011-04-18 @ 14:55:58
URL: http://mesrevesblancs.blogspot.com
Postat av: The Way the Cookie Crumbles...

Ni verkar ha kommit så långt med er trädgård och ert hus över huvudtaget! Det måste kännas skönt. En dag vill jag också vara där.

Tack för dina kloka ord! Jag hoppas vi känner när tiden är rätt för barn, men just nu är det ganska mycket med huset så det kanske dröjer ett tag till...

2011-04-18 @ 20:22:34
URL: http://thewaythecookiecrumbles.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0