Färdig trädgård på baksidan

I helgen hann vi göra en hel del i trädgården. Nu är hela trädgården på baksidan färdig och på framsidan har vi gjort stora framsteg.

I lördags köpte vi hallonbuskar som vi planterade längs bortre änden av trädgården på baksidan. Medan A grävde groparna till buskarna målade jag färdigt ribborna som vi använde till spaljén igår. Vi grävde även bort ogräs bredvid trädäcket så att vi kunde så gräs.

Igår började vi med att skruva upp spaljén på plats. Eftersom A behövde en förlängare för att komma åt att skruva bakom stupröret åkte han iväg för att inhandla det. Under tiden hann jag både rensa maskrosor, för vilken gång i ordningen minns jag inte, och rensa lite annat ogräs i gräsmattan. När spaljén äntligen var på plats målade jag skruvhålen medan A klippte gräsmattan.
Sedan började vi rensa rabatten på framsidan på ogräs och annan växtlighet. Det enda vi låtit stå kvar är en buske som står i ena hörnet av rabatten. Mamma kom med jordgubbsplantor som hon haft i kolonin och vi fick lite hjälp med rensningen. Jag planterade även om färska kryddor som vi använt i matlagningen. De satte jag i balkonglådan utanför köksfönstret. Än så länge är det bara persilja och timjan.
Efter lite fika på trädäcker på baksidan rensade vi klart rabatten på framsidan och formade om den så att den är en meter bred hela vägen i stället för att som tidigare vara bredare mot grannen. Vi använde samma sten som kantsten som vi använt på baksidan.

 
Framsidan av tomten. Staket med klätterrosorna är borttaget.
Plankorna på planket mot grannen har bytts ut.
Rabatten har formats om. Trädäck och nya blommor saknas.


Trädgården på framsidan vid tillträdet.


Efteråt platerade vi jordgubbsplantorna på baksidan och i och med det är trädgården på baksidan färdigställd. Jag trodde aldrig att denna dag skulle komma! Som vi har slitet med alla buskar, rötter och stenar. Nu i efterhand känns det lätt, men jag vill aldrig göra om det.
Det som saknas är lite färg i form av blommor. Dem tänkte jag ha i stora krukor på trädäcket och i balkonglådor i fönstrena. Förmodligen kommer vi även plantera en klematis vid spaljén, men vi får se när det blir av.

 
Spaljén på plats och plankorna på planket mot grannen har bytts ut.
Hallonbuskar i änden av trädgården (till vänster i bild) och jordgubbsplantor till vänster om trädäcket (vid buskarna till höger i bild).


På bilden syns även täckbarken som vi tänkte lägga vid hallonbuskarna för att slippa rensa alltför mycket ogräs.

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad fint!! Vilket jobb ni har lagt ner. Jag ville ocksâ ha hallonbuskar och jordgubbsplantor och annat men det har varit sâ himla mycket att fâ iordning pâ vâr tomt att det aldrig blivit av sâ nu känns det inte som nâgon idé att plantera nâgra buskar i âr, dessutom har vi ju torka som sagt. Men jag hoppas att ni fâr njuta av mânga goda hallon och jordgubbar =)

2011-05-23 @ 17:15:34
URL: http://mesrevesblancs.blogspot.com
Postat av: The Way the Cookie Crumbles

Tack, vad snällt! Har inte lyckats rota fram "före-bilderna" än. Vi får se hur mycket bär det blir första sommaren...

Jag har hört att man kan plantera hallon på hösten, då är ni säkert garanterade bär nästa sommar;-) Man kan säkert göra samma med jordgubbar.

2011-05-24 @ 08:36:05
URL: http://thewaythecookiecrumbles.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0