Dagliga rutiner inför förlossning

Det är några olika övningar som man ska göra för att förbereda sig för en förlossning. Man har hört talas om någon, andra kunde man ana och vissa kände man inte alls till innan man blev gravid. Dessa övningar gör jag varje vardag.

Det är bra att träna bäckenbottenmuskulaturen, dvs. knipa, åtminstone två gånger per dag. Redan under graviditeten kan man märka att det blir svårt att hålla tätt i vissa situationer, t.ex. när man hostar, nyser eller skrattar. Då är det bra att knipa när man känner att det är gång. Även efter förlossningen märker man av detta och för att skynda på kroppens naturliga förmåga att hålla tätt bör man knipträna redan före förlossningen. Knipträning ökar även blodflödet till underlivet och gör att det läker fortare efter förlossningen.

Många gånger säger man att en förlossning är lika ansträngande för kroppen som ett maratonlopp. Och inte ställer man upp att springa drygt fyra mil utan att ha tränat och förberett sig. Jag tycker att det är svårt att träna när man är gravid. Jag vet inte hur mycket jag vågar ta i och anstränga mig. Jag följer några enkla övningar som bildar ett litet program på cirka 15-20 minuter som finns i Stora boken om barn. Men egentligen skulle jag vilja göra mer och känna mig mer vältränad. Att vara i god fysisk form till förlossningen gör det även enklare för kroppen att anta sin "vanliga" form igen.

Många har väl hört talas om profylaxandning eller sett det på film. För att man ska kunna ha användning av det under förlossningen bör man ha övat så mycket att det sitter i ryggmärgen. När det väl är dags ska det helst komma automatiskt. Jag har bara tränat på detta de senaste par veckorna, men hoppas veta hur jag ska andas när jag behöver det. Det är i alla fall skönt att träna andningen eftersom man blir så avslappnad.

Liksom inför ett maratonlopp behöver man äta rätt tiden före förlossning. Jag äter inte särskilt annorlunda nu jämfört med resten av graviditeten utom att jag inte kan äta så mycket. Jag känner inte hunger på samma sätt längre, dvs. jag känner inte så mycket av det alls, och portionerna är mycket mindre än i vanliga fall. Det blir frukost, mellanmål (frukt), lunch, mellanmål (frukt eller knäckemacka), middag och kvällsmål (frukt, kakor eller yoghurt). Jag gissar att jag egentligen bör äta mer, men det är svårt när man inte känner för det och mår dåligt när man ätit bara lite för mycket.

Snart är det dags så då blir det kanske andra övningar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0