Dubbel- och trippelkoll

Igår förmiddag blev inte alls som planerad. Jag trodde att jag skulle få en lugn dag hemma efter morgonens tidiga barnmorskebesök, men jag var inte hemma igen förrän vid lunchtid.

Hos barnmorskan kontrollerades blodtryck, barnets hjärtljud och livmoderns mått som vanligt. Dessutom undersöktes mitt järnvärde och jag vägdes. Som vanligt såg allt bra ut utom måttet på livmodern som än en gång låg under medelkurvans intervall. Barnmorskan skickade mig på ännu ett tillväxtultraljud. Denna gång fick vi åka till Södersjukhuset som är det sjukhus vi har valt för förlossningen. Detta eftersom det kunde beslutas att förlossning skulle sättas igång.

På ultraljudet kunde vi se en bebis som såg frisk och normal ut. Hon svalde fostervatten, hade fostervatten i sin magsäck och rörde sina armar. Dessutom kunde man se att flödet i navelsträngen var bra och beräknades bebisens vikt till 2 655 g. Det är en avvikelse på 18 %, vilket är en ökning på 13 procentenheter sedan förra tillväxtultraljudet.

Eftersom barnmorskan som gjorde ultraljudet tyckte att det var en för stor ökning i jämförelse mot förra gången fick jag även göra CTG. Då mäter man barnets puls över tid. Först var det svårt att få en bra och stabil signal eftersom bebisen rörde sig mycket och även flyttade sensorn som var fastspänd på magen, men efter att ha bytt ställning gick det till slut.

En läkare meddelade resultatet från CTG:n och övriga undersökningar. Hon tyckte att allt såg bra ut och att barnet rörde sig så pass mycket under CTG-undersökningen var ett bra tecken. Det enda som avviker är bebisens storlek, men det är förmodligen naturligt i mitt fall och beror med stor sannolikhet på mina gener. Det kan man ju förstå om man ser till min och mina föräldrars kroppsstorlekar samt min egen födelsevikt (drygt 2 900 g).

Läkaren kände även på livmodertappen. Den är fortfarande riktad bakåt, men mjuk. Så hon gissade att jag inte kommer att föda barnet efter beräknat förlossningsdatumet. Hon menade dock att man aldrig kan vara säker.

Jag har fått ny tid för tillväxtultraljud om två veckor, om jag inte redan fått barnet.

Det var självklart skönt att få höra att allt är bra med bebisen och jag är tacksam för att man dubbel- och trippelkollade när det finns avvikelser. Ett tag var jag dock orolig för att de skulle sätta igång förlossningen redan igår.

Kommentarer
Postat av: Christina

Skönt att höra att allt såg bra ut. Tycker det känns tryggt med extra kontroller.
Hoppas nu du kan vila lite innan förlossningen. Jag väntar med spänning på det lilla underverket och det tror jag ni också gör :)
Kramar ifrån svärmor

Svar: Ja, det känns bra med extrakoller. Hellre det än ovisshet. Jag hinner ta det lugnt mellan alla projekten och jag har aldrig varit så lugn, utvilad och harmonisk som nu. Nu väntar vi bara på att hon ska bestämma sig för att komma ut... Kram
None None

2012-08-20 @ 15:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0