Snart tio år sedan studenten

I slutet av förra veckan tyckte jag mig känna igen en äldre dam på Hötorget. Hon liknande min latinlärare i gymnasiet, men jag kunde inte alls komma på vad hon heter. Jag letade febrilt i minnet, men det kom inte till mig förrän efter fem minuter. Då var chansen att gå fram för att hälsa sedan länge borta. (Det kändes lite dumt att gå fram till henne när jag inte ens kommer ihåg vad hon heter.)

Jag undrade en stund över hur minnet kan vara så dåligt och kom att tänka på något jag påmindes om för nästan två veckor sedan.

Då hade jag en liten tjejmiddag hemma med vänner som jag umgås med sedan tiden i mellanstadiet. Det var väldigt trevligt. Helt plötsligt sa någon att det i år är tio år sedan vi gick ut gymnasiet. Jag trodde inte att det var sant, men förstod att så var fallet. Till exempel vet jag ju att svägerskan tar studenten i år och jag vet ju att jag är tio år äldre än hon, men inte tänkte jag på att detta innebär att det är tio år sedan jag gick ut gymnasiet.

Och det är Eva hon heter, latinläraren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0