Ännu ett ultraljud

I morse var vi hos barnmorskan för att följa upp förra veckans undersökning. Liksom förra gången undersöktes mitt blodtryck och barnets hjärtfrekvens. Denna gång kontrollerade hon även min blodsockernivå och vikt.

Så skulle hon återigen mäta livmodern; det resultat som fått henne att undra förra veckan. Denna gång visade det dig att det till och med minskat jämfört med förra veckan. Så min kurva avtog inte bara utan den dök även ner något.

Hon försäkrade mig om att allt förmodligen var som det skulle och att kurvor kunde gå upp och ner trots att barnet är normalt. Jag fick en remiss till ultraljudsundersökning senare under dagen. Trots barnmorskans lugnande ord började jag timmen före undersökningen känna lite oro.

Ultraljudsundersökningen visade att allt var bra med barnet. Hennes uppskattade vikt var 1,9 kg, cirka 100 g mindre än medelvärdet. En avvikelse på 5 %; avvikelser till 22 % är normalt. Det fanns mycket fostervatten runt henne och i hennes magsäck, precis som det ska vara. Jag kände mig så oerhört lättad.

Dessutom kunde barnmorskan fastslå att det är en liten flicka som är i magen. Hon låg redan med huvudet nedåt så det var förmodligen därför som måttet på livmodern minskat. Hennes armar och ben var på vänstra sidan av min mage (uppifrån sett) och rygg och rumpa på höger sida.
 
Det är inte mycket man ser på ultraljuden nu eftersom det är så trångt där inne.

Det blir spännande att se vilka resultat vi får vid nästa besök hos barnmorskan om två veckor.

Kommentarer
Postat av: Christina

Vad bra att allt såg bra ut. Tycker att det är bra att vara noga och kolla upp minsta lilla avvikelse. Förstår att du blev orolig det skulle jag också blivit men nu kan du koppla av igen.
Det kommer nog inte att bli ett så stort barn men det kan ju ha sina fördelar vid förlossningen.
Fortsätt nu att vila och ta det lugnt.
Kram till dej ifrån svärmor!!!

Svar: Det var en oerhörd lättnad att få bekräftat att allt är bra med barnet. Med tanke på att det är aktivitet nästan hela tiden så trodde jag inte att något skulle vara fel, men man kan ju aldrig vara säker...Jag hoppas självklart på ett inte alltför stort barn så att förlossningen inte blir för jobbig och så att jag en dag kan tänka mig skaffa ett syskon till barnet;-)
Jag fortsätter att ta det lugnt och äta ordentligt:-)
Kram
None None

2012-07-05 @ 19:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0