Min första cupcake

Igår gjorde jag cupcakes för första gången. Det blev chokladcupcakes med hallontopping. Receptet är av Mia Öhrn och publicerades i Buffé 6-7.

Det gick bra, men det var många olika moment. Det gick relativt fort ändå. Jag var lite osäker på om chokladsmaken skulle bli för intensiv med både blockchoklad och kakao. När jag smakade på smeten så var den nästan besk, så stark var chokladsmaken.

Smeten var svårare att fördela i formarna än vanlig muffinssmet eftersom den var så seg. Den gjorde det även svårt att avgöra hur mycket smet som var i varje form eftersom smeten byggde på höjden och inte flöt ut i formarna. Det skulle bli 12 cupcakes, men jag hade nog föredragit om man gjort dem lite mindre och gjort några fler i stället.

Varje cupcake fylldes med hallonmos blandat med lite av inkråmet från bakelserna. Sedan gjorde jag en topping på färskost blandat med florsocker, lite grädde (för att ge fluff) och passerad hallonpuré (för att ge färg). Jag tyckte inte att fyllningen tillförde så mycket, men att inte ta ut lite av inkråmet hade kanske resulterat i att en cupcake hade blivit för mäktig. Toppingen smakade för mycket färskost, men jag tyckte att den var god ändå.
 
Hallonen som jag använde kom från mammas kolonilott. Våra egna hallon mognade några dagar senare.
 
Chokladcupcakes med hallontopping
Toppingen blev inte lika fin som på bilden i receptet eftersom jag inte har någon sprits. I bakgrunden, skål med våra egna hallon.

Nästa gång jag använder detta recept blir det mindre och fler cupcakes utan fyllning. I stället tillför jag hallonen i toppingen.

Kommentarer
Postat av: A

Gott var det, så ser fram emot att äta av de som är kvar :-)

2012-07-27 @ 09:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0