Mördarjakt

Detta är första sommaren som jag har planterat blommor i rabatterna och därför även första sommaren som jag har märkt av mördarsniglarna. De äter av nästan allt, men i vår trädgård har de främst varit på jordgubbsplantorna och petuniorna.
 
De äter av blommor, blad och bär. Det är främst petuniorna som har tagit skada; på många av plantorna har de ätit så mycket att det enda som finns kvar är lite gröna pinnar som sticker upp ut jorden. Jag vet inte om petuniorna klarar det. Det ser ut som de är döendes och jag undrar om de kommer att klara sig.
 
Jag har under de senaste veckorna försökt få A att gå på snigeljakt morgon och/eller kväll, men jag förstår att han inte är särskilt lockad av uppdraget. Själv har jag väldigt svårt att gå ut då eftersom jag blir så illa stungen av myggen och dessutom blir jag ganska så äcklad av sniglarna och av att döda dem.
 
Idag var jag på Systembolaget för att köpa öl för att kunna sätta ut ölfällor. Jag letade efter en så hög procenthalt på alkoholen som möjligt för så billig penning som möjligt. 7,2 % för 10,30 kr är väl okej pris. Lustigt nog bad killen i kassan (lite försynt) om legitimation. Vad trodde han? Att jag höggravid, under 20 skulle ha två starköl till lunchen?
 
I kväll har jag satt ut en fälla i rabatten på framsidan och en vid bärbuskarna på baksidan. Sniglarna lockas av öllukten och druknar sedan i ölen. Jag hoppas att det ska fungera; jag tyckte att lukten var nästan kväljande, och jag hoppas att fällorna inte svämmar över av regnet som ska komma i morgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0