Semester på Gotland

Igår kväll kom vi hem från Gotland efter fyra dagars härlig semester där. Vi åkte tidigt i måndags morse och har haft ett ganska fullt schema, men har hunnit se mycket.

Måndagen började med sightseeing i Visby. Stan är ju inte så stor och vi gick lite på måfå. När vi ansåg oss vara färdiga med Hansestaden begav vi oss till Tofta strand. En sandstrand strax söder om Visby så det var lätt att ta sig dit så pass sent på eftermiddagen, men det blåste så mycket att vi inte kunde stanna längre än dryga timmen.

S:t Clemens kyrkoruin och domkyrkan S:t Maria; tornet samt huvudingång

S:t Katarina kyrkoruin

S:t Hans ruin, Almedalen och en gränd i Visby

Botaniska trädgården

Tofta strand och S:t Drottens ruin

I torsdags gjorde vi norra Gotland. Vi började med visningsturen av Lummelundagrottorna. Det var spännande att se så stora grottor i Sverige, men varken dem eller droppstenarna var lika imponerande som på Aruba (såklart). Därefter fortsatte vi norrut till raukområde där vi klättrade på raukarna (A på de stora och jag på de riktigt små) och vi såg även Gotlands största rauk, Jungfrun. Vi fortsatte sedan norrut till Fårö. Där besökte vi först raukområdena Digerhuvud och Langhammar innan vi körde till stranden Sudersand, men där blåste det värre än på Tofta så vi fortsatte till Fårö fyr. Sedan tog vi oss tillbaka till Gotland och körde förbi Slite och dess fåtal raukar innan vi tog oss tillbaka till Visby.

Droppstenar i Lummelundagrottorna samt den ursprungliga ingången

Grausne norra raukområde

Gotlands största rauk, Jungfrun

Utsikt från klinten där Jungfrun står

Digerhuvud raukområde och fiskeläge

Langhammars raukområde

Sudersand samt Fårö fyr och dess strand

I onsdags var det dags för södra Gotland. Första stoppet var Klintehamn där vi stannade i hamnen och tittade mot Stora och Lilla Karlsö. Vi stannade även kort i centrum samt Gannarve, en skeppssättning strax söder om orten. Även därifrån hade man utsikt mot Karlsöarna. Sedan fortsatte vi mot öns sydspets och stannade vid Hoburgsgubben, den mest kända av raukarna. På väg norrut stannade vi till i Hemse och fortsatte sedan till Ljugarn (som visade sig bli min favorit på Gotland). Där tog vi en glass i deras lugna lilla hamn och tog en promenad i Folhammar naturreservat med dess klapperstensstrand och små raukar. Tyvärr mulnade det just då så det blev inget besök på Vitvär strand. I stället körde vi mot Visby och stannade till vid Roma klosterruin. På kvällen blev det middag med nyanlända syster och hennes pojkvän.

Utsikt mot Karlöarna från Klintehamn hamn och Gannarve samt skeppssättningen vid den senare

Husrygg vid Hoburgen, utsikt från Husrygg och Hoburgen

Bilder från området kring Hoburgen

Utsikt från Ljugarn hamn samt Folhammar naturreservat

Allén mot Roma kloster, Roma kungsgård och Roma kloster

Igår, sista dagen, passade vi på att se de sevärdheter i och nära Visby som vi missat eller inte hunnit tidigare under veckan. Först besökte vi Gotlands fornsal där man bland annat kunde se fornminnen som grävts upp ön. Därefter åkte vi norr om staden för att titta på växterna och äta en liten lunch på Krusmyntagården. Sedan bar det av söderut till Högklint naturreservat där det blev en ganska lång promenad med några stopp vid olika av naturen skapade fenomen. På väg tillbaka till Visby stannade vi till vid butikerna och aktiviteterna olika på Leva kungslador innan vi lade oss för att sola och vila i Visby. Innan vi körde på färjan tillbaka till Nynäshamn hann vi även avnjuta en sista gotländsk glass.