Beijing 8 vs. Pekingmormors hål-i-väggen

I förra veckan lunchade jag på Beijing 8 som är ett ganska nytt dumplingsställe. Både på hemsidan och på menyn står det att de just nu håller på att arbeta fram sitt koncept. Huvudserveringen ligger på Söder, men denna dag passade filialens läge på Drottninggatan bäst. Snett mittemot ligger Pekingmormors dumpleria vars hål-i-väggen längre ner på gatan jag hämtat lunch från tidigare.

Beijing 8 på Drottninggatan är en liten servering som är ganska så omysig. Den dag som jag besökte den var det lite svalt i luften, men vi kunde ändå sitta utanför och titta på turister och stressade lunchare på Drottninggatan. Jag skulle rekommendera en hämtlunch här.

Om man ska jämföra med Pekingmormors dumplerias hål-i-väggen (kanske en orättvis jämförelse?) så är Beijing 8 mycket tydligt en nivå över den förra.

Hos hålet-i-väggen ligger de kalla dumplingarna framme i disken (som ingredienserna hos den lokala pizzerian) och vid beställning får man dem mikrade. De serveras med ris och man får välja bland några mindre spännande såser. Jag skulle personligen aldrig servera ris till dumplings! Deras egna såskombination smakar till en början annorlunda och gott, men efter en stund tröttnar man på syrligheten. Dumplingdegen är mycket tunn och liknar den till wonton (en typ av dumplings som kokas). De flesta dumplingarna är välkryddade och har sin egna smak, men den vegetariska smakar bara starkt. Att köpa en färdig blandning är prisvärt, men då får man de vegetariska dumplingarna som jag helst avstår från, men för en tia till får du välja precis hur många av varje du vill ha.

På Beijing 8 får man beställa precis så många som man vill ha av varje till ett fast pris; därför känns det mer prisvärt än hos Pekingmormor. Dessutom ingår te, men ris får man betala extra för. Degen till dumplingarna är något tjockare, men verkar vara gjord av riktigt mjöl, så som jag föredrar dem vid ångkokning. De serveras ångkokta tillsammans med sesamkryddad rödkål som passar bra som tillbehör och man får välja en sås till. Jag provade hoisin/vitlökssåsen som smakade lite sött och passade bra till mina lammdumplings. Lunchsällskapets anmärkning var att lamm- och fläskdumplingarna inte skiljde sig nämnvärt i smak.

Skulle jag välja så är det Beijing 8 som gäller. Det blir spännande att se hur slutresultatet för dumplerian blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0