Första "riktiga" graviditetsbesvären

Jag har sedan en vecka tillbaka känt av bäckenbottenuppluckring (foglossning). Det kan hända tidigt eller sent i graviditeten, och vissa känner inte av det alls. Det är helt normalt och inte alls farligt; det är bäckenet som förbereder dig för förlossningen genom att töja ut sig.

Jag har haft ont i höger höftled och känt smärta vid de flesta benrörelser, främst när jag vänt mig i sängen, men även när jag nyst. Egentligen finns det inte så mycket man kan göra, men man ska undvika gå i trappor och backar och sitta ner när man tar på sig byxor, skor, osv. Det blir svårt för mig att undvika trappan i huset och dessutom är jag van att klä på mig ståendes på ett ben, men nu får jag helt enkelt tänka mig för.

Jag har försökt att fortsätta röra på mig, men det blev inte så mycket i förra veckan eftersom jag var så förkyld. Jag kände inte av något när jag simmade i måndags. Igår tog jag en långpromenad och jag hade visserligen ont under tiden, men efteråt hade jag lite mildare värk än tidigare. Och i förmiddags kände jag nästan inte av det alls. Däremot hade jag lite värk under simningen i eftermiddags.

Det känns lite tråkigt att få ont redan, eftersom det återstår tre månader av graviditeten. Samtidigt är jag glad att jag varken haft ont eller mått dåligt tidigare. Jag ska köpa ett bäckenbälte om jag får ondare eller om det fortsätter göra lika ont.
Trackback
RSS 2.0