Musjakt vid midnatt

Även sin tredje mus tog Cookie när han hade pinglan på. Jag som på sistone oroat mig för att han skulle komma med en när vi tagit av honom den, vilket vi gör när vi lägger oss.

Vid kl. 12 natten till idag, just när vi släckt lampan, hörde jag hur kattluckan slog. Jag puttade på A för att han skulle gå upp för att fånga in katten och torka av hans tassar eftersom det regnade.

När A börjat gå ner för trappan hör jag honom säga: "Åh, har du tagit en mus? Nej, din dumma katt den lever ju". Så det blev till att kliva upp ur sängen och gå på musjakt.

När Cookie hade släppt musen i trappan hade den flugit ner genom de öppna trappstegen. Cookie nosade runt kaminen så vi gissade att den hade tagit sig in i vedfacket bakifrån och gömt sig där. Jag öppnade altandörren och stängde in en mycket ivrig Cookie i badrummet medan A tog ut ett vedträ i taget från vedfacket. När alla vedträn var uttagna såg han den stackars rädda musen som efter en stund flög över vardagsrumsgolvet och försvann under soffan.

Vi lyste länge med ficklampan under soffan utan att se någon mus. Så det blev att vända upp soffan på högkant, men inte heller då kunde vi se någon mus. Så vi gissade att den helt enkelt sprungit längs med väggen bakom soffan och ut genom altandörren.

Jag släppte ut Cookie från badrummet, men inte heller han fick upp något spår. Så jag avgjorde att jakten var avslutad och lade mig igen och sov djupt hela natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0