Stockning på mjölkvägarna

Det var länge sedan jag hade ont i bröstet under amning och jag mindes inte att det gjorde så ont. När B släppte taget upptäckte jag dock att jag fortfarande hade fruktansvärt ont och att jag dessutom hade några förhårdnader i bröstet - mjölkstockning.
 
Mjölkstockning får man om brösten inte töms ordentligt. B har ju fått bröstet många gånger under natten eftersom hon vaknade och jag inte orkade springa ner för att hämta den nya nappen. Kanske tömdes inte bröstet ordentligt när hon somnade ifrån. Dessutom är ju bröstet bart när man ammar och även kyla kan bidra till mjölkstockning. Jag fryser om nätterna om inte hela kroppen ligger under täcket.
 
Mjölkstockning brukar botas genom mer amning av det ömma bröstet och man kan lägga barnet till bröstet i andra positioner än vanligt. Så det blir en amningsdag idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0