Tvåmånaderskontroll

B har nu passerat tvåmånadersstrecket och därför var vi på BVC för läkarkontroll idag.

Först vägdes och mättes hon som vanligt. 4 976 g, 58 cm lång och 38 cm i huvudomfång. Hon ligger mitt på alla kurvorna. Sköterskan sa att det är ovanligt att bebisar följer kurvorna så nära som B gör. Jag gissar att det är medelsvensson till pappa som är anledningen. Själv har jag nog alltid legat (mycket) under alla kurvorna.

Läkaren började med att fråga om B ler mot oss (och hon ler ju så soligt att man smälter) och försökte locka fram ett leende. Eftersom det tog någon halvminut innan hon lyckades hann jag stilla undra vad som skulle hända om B inte kände för att le mot doktorn, men visst log hon. Läkaren kände även på B:s leder och bål, lyssnade på hennes hjärta och tittade på hennes ögon.

Trots att jag varken oroar mig eller funderar på det var det skönt att få höra att allt är som det ska. Alla barn utvecklas i olika takt och jag bryr mig inte alls om B är den sista att hålla upp sitt huvud eller vända på sig. Jag är övertygad om att hon kommer att lära sig det och gör hon inte det så får jag oroa mig då. Livet behöver inte vara en tävling hela tiden - särskilt inte för barn, och framförallt inte för mitt barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0