Jobbiga sprutor

Idag var vi på BVC för ettårskontroll. A slutade jobbet tidigt för att följa med. Det var dags att väga, mäta längd och huvudomfång samt vaccinera.
 
B väger nu 8 745 g, är 75 cm lång och har ett huvudomfång på 45,5 cm.
 
Vaccinationen var två sprutor mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio, influensa, pneumokocker och hepatit B. B ryckte till när första sprutan gick genom huden och började skrika när sprutans innehåll gick in. Direkt efter första sprutan berättade sköterskan för B att de var dags för nästa spruta. B tystnade efter någon sekund och då fick hon nästa spruta. Hon reagerade på samma sätt som på första sprutan. Jag tyckte att det var jobbigt att se att hon fick ont. Jag tröstade henne så gott det gick och A gav henne nappen. Sköterskan blåste såpbubblor i rummet och det tog inte många sekunder innan hennes uppmärksamhet var fångad och hon tystnade. Skönt, tyckte jag som inte ville att B skulle ha ont. Sköterskan hade dessutom berättat att sprutorna skulle göra ont för B.
 
Under eftermiddagen och kvällen har B varit mer kinkig och grinig än vanligt. Det beror antagligen på sprutorna. Hon har växelvis varit varm. Jag hoppas att hon inte ska vara alltför påverkad av sprutorna imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0