Nya goda smaker?

B har accepterat alla nya smaker som vi låtit henne prova, tills igår. Både barnmatsburkar, frukt och smaker av vuxenmat har hon tyckt varit okej. Hon hade alltid gapat för skeden och aldrig spottat ut mat. Hon har inte älskat någon mat som gröten. De enda gångerna hon blir ledsen när vi slutar ge henne mer.

Igår gjorde jag för första gången bebisanpassad mat, blomkålsmos. Jag valde en grönsak som jag själv tycker om, kokade den mjuk, mixade den och blandade med bröstmjölk och rapsolja. Hon grimaserade när hon A tog ut skeden ur munnen och för första gången svalde hon inte maten. Det kom ut igen, alltihop, även andra gången. Hon gapade snällt även då, men vi slutade ge henne då.

Jag funderar över vad det är hon inte tyckte om. Jag gissar att hon inte hade problem med konsistensen trots att purén inte var slät. Det har inte varit problem med konsistens tidigare. Det kan självklart ha varit att hon inte tycker om blomkål. Eller så tycker hon inte om anpassad hemlagad mat...

Typiskt att hon inte tycker om den mat som man ställer sig och gör till henne. I stället fick hon morots- och palsternackspuré på burk och det tyckte hon var gott. Jag fick en hel del blomkålspuré över som jag fryste in så vi gör ett nytt försök någon dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0