Nederländerna

Vi har haft en fullspäckad reseplan i Nederländerna, men vi hann med allt. Dock fick vi stressa ibland.

Vi började i Haag, där vi hyrde cykel. Det var ett mycket smidigt sätt att ta sig fram eftersom vi kunde ta oss långa sträckor och det finns cykelställ överallt. Vi började med att besöka en stor park med rhodedendronträdgård, rosenträdgård, japansk trädgård och klassisk holländsk trädgård. Vi blev tyvärr besvikna på alla trädgårdar utom rhodedendronträdgården som var enorm. Sedan cyklade vi förbi Fredspalatset. Därefter ställde vi cyklarna och gick genom stan. Det blev mest fönstershopping och när vi kom fram till museet vi hade tänkt besöka visade det sig vara stängt för renovering. Så det blev mer promenad i stan.

Tyvärr hann vi inte se Chinatown eftersom vi skulle hinna med tåget så vi var i Ede kl. 19. Vi hann ändå inte eftersom det tåg vi hade tänkt ta var inställt. Vi hade tänkt hyra cykel när vi kom fram till Ede, men eftersom cykeluthyrningen stängde kl. 19 fick vi ta bussen till den lilla stadens centrum. Dagen därpå hyrde vi cykel av hotellet, som för övrigt inte var särskilt fräscht. Vi cyklade till en perennplantskola där vi gick omkring länge. Vi fick cykla därifrån tomhänta eftersom de växter vi valt ut var slut.
Sedan tog vi tåget till Wijchen. Där visade det sig att alla cyklar var uthyrda så vi fick hjälp att ringa efter taxi. Det var nog tur eftersom det visade sig vara LÅNGT till trädgårdarna i Appeltern. Vi tog oss genom de över 200 arrangerade trädgårdarna på ganska kort tid. Syster hittade två plantor i dess butik.

Från Wijchen tog vi oss sedan till Amsterdam med tåg. Det är konstigt att biljettautomaterna i Nederländerna (utom på Schiphol flygplats) varken accepterar Visa eller MasterCard. Eftersom biljettdisken redan var stängd fick vi stoppa i mynt för resan till Nijmegen där vi skulle byta tåg och även köpa biljetterna till Amsterdam.
Följande dag besökte vi botaniska trädgården i Amsterdam. Den visade sig vara liten och biljetterna på € 8,50 var inte prisvärda. Sedan blev det shopping på väg mot båten som skulle ta oss på kanaltur. Tyvärr såg man inte särskilt mycket från den typen av båt som vi satt i.
Sista dagen shoppade vi loss på blommarknaden. Jag köpte fyrtio tulpanlökar, tre alliumlökar och trettio snitttulpaner för drygt € 30. Därefter fortsatte shoppingen fram tills vi begav oss till flygplatsen.

Jag upptäcker att jag låter negativ, men jag tycker att det var en lyckad resa. Hotellen i både Haag och  Amsterdam var jättefina, vi fick se mycket genom att cykla och åka tåg, och vi fick tid att umgås.