Har jag låtit mitt barn svälta?

Igår var vi på BVC:s öppna mottagning för att väga B. Det var fyra veckor sedan vi var där och det är ytterligare två veckor till nästa inbokade tid. Eftersom vi börjat med mat ville jag kolla att B går upp i vikt som hon ska. Jag bestämde redan förra gången att jag skulle på en extra vägning, men nu kände jag att det nog behövdes för jag tyckte inte att B gick upp så mycket i vikt.
 
Vi fick träffa en trevlig BVC-sköterska som vi inte träffat tidigare. Denna gång lät B sig vägas utan protester eftersom hon kunde sitta på vågen i stället för att ligga ner. Det visade sig att B bara gått upp knappt 300 g på fyra veckor. Så jag fick instruktioner om att även ge henne en extra portion gröt och låta henne äta så mycket hon vill till lunch.
 
Min känsla om hennes vikt stämde. Det kändes som jag låter mitt barn svälta eftersom jag bara brukar ge henne en halv liten barnmatsburk till lunch. Jag har resonerat som så att B skulle amma mer på nätterna om hon var hungrig, men hon har bara ammat en gång per natt de senaste nätterna.
 
Natten till idag blev annorlunda, kanske för att matschemat och -mängden var annorlunda igår. När vi kom hem från BVC och B vaknat åt hon nästan en hel liten burk med barnmat. Eter nästa sovstund fick hon amma och innan vi åt middag fick hon gröt i stället för frukt som hon brukar få. Hon fick vällingflaskan lite senare än vanligt. Under natten ammade hon två gånger, men efter sista amningen ville hon inte somna om, så vi gick upp kl. 6. Jag åt frukost innan vi lade oss igen kl. 7 och B sov till kl. 10.
 
Jag hoppas att vi kommer tillbaka till de nätter som vi haft med en amning och att hennes morgnar inte börjar kl. 6 nu, utan kl. 8 som har varit ett tag nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0