Mitt älskade Hongkong

Jag tycker det känns jobbigt att se hongkongborna behöva kämpa för demokrati. Jag hade önskat att det var en självklarhet, men redan när Hongkong "lämnades tillbaka" till Kina befarade jag detta. Att Kina skulle annonsera icke-demokratiska val efter flera år hade jag ändå inte väntat mig.
 
Att minska den demokrati som man är van vid och uppvuxen i, och kanske även tagit för självklar, skulle nog få vem som helst att reagera. Jag är glad och stolt över att protesterna är lugna och fredliga, men orolig för hur Kina kommer att agera om demonstrationerna inte ebbar ut av sig själva. Jag önskar innerligt att jag kunde stödja protesterna på något sätt, men vet tyvärr inte hur.
 
Jag hade hoppats kunna ta med B till Hongkong en dag och låta henne uppleva den fantastiska staden, full av ytterligheter. Jag vill berätta hur olikt Kina det är. Jag vill inte komma till Hongkong och se att det har blivit Kina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0