B bakar

I helgen fick B vara med och baka för första gången. Vi gjorde muffins med äpplen i kanel och socker som vi skulle ta med till min kusin som nyligen fått barn. (B var nyfiken på bebisen.)
 
Jag hade förberett äpplena och gjorde smeten medan B tittade på. Tanken var att hon skulle få sticka ner äpplena i smeten när jag hade skedat upp den i alla formar, men A satte henne på uppgiften redan när jag bara hade lyckats fylla ett fåtal formar.
 
B är ganska känslig mot kladd (är det något hon ärvt/lärt från mig?) så redan efter några äppelbitar ville hon få handen torkad. Därefter fick hon lite smet på fingrarna och ville återigen få handen torkad. A visade då att hon kunde slicka av smeten från fingrarna vilket jag protesterade mot eftersom hon skulle fortfarande hade äpplen kvar. Till slut tröttnade B, kanske för att hon fick oklara signaler om hur saker skulle göras, och gick iväg.
 
Just då kändes det som om jag hellre hade bakat ensam med B. Dagens läxa: gör klart för varandra vuxna hur ni vill gå till väga och ställ in dig på att det kanske inte riktigt blir som du tänkt dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0