Uppluckrar och cementerar könsroller

Häromkvällen var det A som sydde ihop B:s favoritkanin som haft ett litet hål i en söm en längre tid. Under tiden pysslade jag med lite allt möjligt: hushållssysslor, surfade och shoppade på nätet...
Nästföljande kväll bytte A vinterdäcken medan jag lekte med B på tomten.
 
Vi kan nog inte påstå att vi är helt jämställda i detta hushåll, men man kan inte heller påstå att någon av oss gör de typiska sysslorna för respektive kön. Visst, det är A som i huvudsak har ansvar för underhåll av hus, bil och gräsmatta medan det främst är jag som tar hand om hushåll och växter. Vi tar i alla fall båda lika mycket ansvar för B.
 
Det händer såklart att även jag tar på mig någon icke-typisk kvinnosyssla, men tyvärr inte så ofta. A brukar alltid exemplifiera med att jag kapade brädor, men samtidigt stod A på en arbetsställning och hamrade.
 
Vi har inte lagt upp det på detta sätt utan det har på något sätt fallit sig naturligt. Och vad jag vet fungerar det bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0