Andra barnmorskebesöket - graviditetsdiabetes?

Igår var jag på det andra barnmorskebesöket och fick träffa "min barnmorska" för första gången. (Vid förra besöket var hon upptagen med annat så jag fick träffa en annan barnmorska.) Jag tycker att barnmorskan verkar trevlig och bra.

Vi vägde mig och mätte blodtryck, hb, blodsockernivå och s/f-mått. Hon tyckte nog att jag var lite lätt och liten, och menade att det inte är så konstigt om jag bara går upp 6-8 kg under graviditeten. "Eh, nej ", sa jag och berättade att jag gick upp tolv kilo under förra graviditeten. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tyckte att hon såg lite lättad ut.
 
Hon lyssnade även på bebisens hjärta genom en tratt. Jag tycker att det är lite tråkigt att de inte använder doppler för då hade ju även jag fått höra hjärtslagen.

De flesta värden såg bra ut. Dock låg blodsockernivån på 9,7 och är den över 9,0 får man göra en glukosbelastning. Barnmorskan skickade en remiss så att jag ska få göra testet snart.

Jag hoppas verkligen inte att det visar att jag har graviditetsdiabetes. Inte för att jag riktigt vet vad det innebär. Men jag är lite orolig, dels för att synen är påverkad och för att jag ofta känner av ett sockersug.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0