Måla, men färg och var?

A har varit ledig två dagar denna vecka för att arbeta med vinden. Han har hunnit göra klart fönstersmygen som vi påbörjade i helgen, sätta fog i de flesta vinklar, återställa golvet vid trappan och spackla det mesta av väggarna.
 
Efter att vi har slipat tänkte vi måla väggar och tak eftersom det är lättare nu innan innerväggarna är på plats. A hade tänkt sig måla vitt medan jag helst skulle vilja måla med en färg som är "neutral". Jag tänker mig att det kan bli för ljust och bländande med vitt på sommaren när solen skiner. En del vitt kommer det ändå vara med vitmålade takstolar och vita räckespinnar runt hålet i bjälklaget. Jag vill dessutom att heltäckningsmattan ska vara offwhite, som i klädkammaren.
 
Sedan är frågan även var vi målar vitt och var vi målar med färg. På övervåningen har vi målat snedtaken vita och tapetserat de lodräta väggarna, men på vinden är det snedtaken som utgör de stora ytorna. De lodräta väggarna är endast cirka 20 cm höga, vilket skulle bli väldigt mycket vitt och väldigt lite färg och förmodligen se konstigt ut om vi gör på samma sätt som på övervåningen. Och den del av taket som är horisontell är en smal remsa på cirka 30 cm, ska den vara vit som i övriga huset?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0