B:s treårskontroll

Idag var B på BVC för treårskontroll. Sist vi var där var hon ett och ett halvt år.
 
Sköterskan undersökte talet med hjälp av kort på saker (mössa, äpple, potta, napp, bil, boll, penna och mugg) som de pratade om. Sedan fick hon instruktioner om att ge mig två av korten.
 
Därefter mättes hon, 95 cm, och klädde av sig för att vägas, 14,9 kg. Med lite hjälp från mig klädde hon på sig igen och sparkade boll med sköterskan. Sköterskan bad henne även balansera på en linje på golvet, vilket är något man gör först vid fyraårskontrollen.
 
Sedan fick papper och pennor så hon kunde rita och till sist fick hon välja ett klistermärke.
 
B klarade allt väldigt bra själv. Jag satt bredvid och ammade AA.
 
Jag frågade sköterskan om kvällsvällingen. Hon menade att den inte stör matintaget under dagen och att vi kunde fortsätta några månader-ett halvår, särskilt om hon som nu, äter lite dåligt.
 
Däremot kunde vi byta ut den mot en liten kvällsmacka om vi vill sluta med nattblöjan, vilket var min andra fråga. För sköterskan var det viktigast att B är torr dagtid. Men eftersom B själv blir olycklig när hon kissat i blöjan på natten börjar det nog snart bli dags att ta bort den.
 
Min sista fråga handlade om tandläkarbesök. Den första kallelsen ska vara vid tre år så jag kanske måste kontakta Folktandvården.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0