Fyraårskontroll

I morse var jag på BVC med barnen eftersom B skulle göra en fyraårskontroll. Jag var orolig för om vi skulle hinna dit, men vi kom till och med för tidigt så barnen kunde leka en stund i rutschkanan i väntrummet.

Kontrollen gick bra att genomföra trots att AA var med i rummet och hade lite ljud för sig - B blev inte distraherad. Hon fick rita en huvudfoting och skriva sitt namn, vilket gick bra med lite hjälp.

Därefter mättes (102 cm) och vägdes hon (15,3 kg). Hon följer din längdkurva, men avtar något från viktkurvan. Men vikten i förhållande till längden brukar minska något i denna ålder så sköterskan tyckte ändå att det var normalt. Dessutom tittar hon ju på hur föräldrarna det ut.

Sedan fick B balansera på en cirka tio centimeter bredd planka, vilket gick galant.
 
Sedan kontrollerade hon B:s syn som det inte var något fel på och hörseln som också var som den ska.

Den enda kommentaren under kontrollen var att B har lite svårt för "r"-ljud, men att det fanns en antydan till självkorrigering. Hon tyckte inte att det behövs remiss till logoped eftersom B både försökte rätta sig själv och inte har några andra talsvårigheter. Sköterskan frågade hur jag kände och jag höll med henne.

Nästa kontroll för B är om ett är och det är sista kontrollen hos BVC. Därefter är det skolhälsovården som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0