Trädgårdsplaner

Jag har smygstartat en liten förändring av trädgården: att gräva ut en liten rabatt på andra sidan (till vänster om) ytterdörren. Det är tänkt att det ska vara en förlängning av den befintliga rabatten framför köksfönstret, med samma slags blommor.
 
I den befintliga rabatten finns sedan tidigare tulpaner, allium, lavendel, pioner och liljor samt stäppsalvian och axmalvan som jag planterade i somras. Varje år har jag dessutom planterat sommarblommor som sedan slängts på hösten. Dessa har dock varit populära hos mördarsniglarna.
 
Jag kommer nu att satsa på torktåliga och långblommande blommorna för att inte behöva lägga ner för mycket tid.
 
I vår kommer jag gräva upp pionerna (för att ge dem till min syster) och axmalvan för att sätta i kruka med självbevattning. I stället kommer jag plantera fler stäppsalvior och sommarblommorna ska jag ersätta med jungfrunäva som är en perenn och förhoppningsvis låter mördarsniglarna bli den. (De är inte på mina jordnävor i alla fall.)
 
För att ha lite vintergrönska, skapa höjd och ge form skulle jag vilja plantera en buxbom i form av en boll i den vänstra rabatten och en daggvide på stam i den högra rabatten. I rabatten närmast garaget vill jag plantera en buxbom på stam.
 
Liksom övriga rabatter ska det vara stenar runt den vänstra rabatten. Jag undrar om det går att göra ett rundat hörn med våra rektangulära stenar.
 
Jag hoppas kunna förverkliga och slutföra projektet i vår. Just nu håller jag utkik efter billiga buxbom eller buxbom till utförsäljning. Dessa skulle kunna planteras redan nu.
 
Jag har även haft en liten idé om att sätta ut pallkragar i gräset närmast häcken på framsidan eftersom det är en del av gräsmattan som vi använder väldigt lite och det är soligt där, men just nu känner mig inte så motiverad så det får vänta. Kanske kommer B få intresse för att plantera och hjälpa till att sköta en odling framöver?
Det skulle vara toppen om jag kunde ha jordgubbar, sallat och andra grönsaker där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0