På egen hand på övervåningen

Fram till för bara någon månad sedan vågade B inte gå upp till övervåningen ensam om inte någon redan var där. Om hon behövde eller ville ha något från övervåningen, till exempel sitt rum, ville hon att vi skulle följa med henne eller hämta det åt henne.

Jag har under de senaste veckorna tyckt mig märka att hon på eget initiativ gått upp på övervåningen på egen hand. Hon har gått upp både när hon inte vetat om att jag varit där och när vi andra familjemedlemmar varit på nedervåningen.

Så i fredags "testade" jag henne. Jag hade då hämtat hem barnen från förskolan och jag bytte sedan om på övervåningen. Både barnen och Cookie följde med. Innan vi gick ner igen råkade jag stänga in Cookie i A och mitt sovrum. Jag upptäckte detta först när vi var på nedervåningen och Cookie jamade. Så jag bad B gå upp för att släppa ut Cookie och det gjorde hon utan att säga mer än "okej".

Jag tycker att det känns som ett stort framsteg för B att inte vara rädd i sitt eget hem. Dessutom underlättar det att hon själv kan hämta saker i sitt rum, eller att hon kan hjälpa oss med saker på övervåningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0