Egen nattning

Under sommaren har vi fått B att somna själv på kvällen. Hon fick välja mellan att stanna uppe en stund (ca. en halvtimme) efter att AA nattas och somna på egen hand eller att nattas av en förälder samtidigt som AA nattas i sitt rum.

B har alltid valt det första och för henne är det inte längre ett val utan så då det ska vara. Hon har blivit besviken de gånger vi har lagt dem samtidigt (på grund av andra aktiviteter och att klockan blivit mycket).

Vi borstar tänderna på båda barnen strax innan AA ska lägga sig. Sedan får B stanna i vardagsrummet och välja vad hon vill göra. Det brukar bli spela/titta på iPad. Sedan går en av oss förälder med till hennes rum för att läsa och sjunga för henne innan vi går ut ur rummet.

I början var det viktigt att vi stod precis utanför hennes rum. B gick upp ur sängen för att kolla att vi inte hade gått därifrån. Vi fick inte ens sitta på trappsteget, 2 m bort.
Sedan bodde vi i svärmors sommarstuga på ca 40 kvm i drygt två veckor. Där kunde vi sätta oss i soffan en bit bort.
Efter det har hon accepterat att vi stannar kvar på övervåningen. Jag har utnyttjat tiden till att tvätta håret eller läsa ansiktsmask.

Nu går B inte ens upp från sängen för att kolla oss. Nästa steg blir att låta oss gå ner från övervåningen, men för mig känns det okej att stanna på övervåningen när jag får göra saker som jag själv får bestämma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0